Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-25 11:52

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/10-gruppens-aura-panyttfodd/

Konstrecensioner

10-gruppens aura pånyttfödd

Bild 1 av 3 Inspirationsmaterial och tidig design av Ingela Håkansson Lamm på Konstakademien
Foto: Björn Strömfeldt
Bild 2 av 3 Tidig design av Ingela Håkansson Lamm på Konstakademien
Foto: Björn Strömfeldt
Bild 3 av 3 Tom Hedqvists nyformgivna ränder på Konstakademiens ”Rum Bilder Ränder”. Foto Björn Strömfeldt © Konstakademien
Foto: Björn Strömfeldt

Ingela Håkansson Lamm och Tom Hedqvist från den kända 10-gruppen ställer nu ut sina textilier på Konstakademien i Stockholm. Det blir ett värmande återseende för Lotta Jonson.

”Rum Bilder Ränder” är det något kryptiska namnet på den textila utställningen i Konstakademien. I den inre av tre salar har Ingela Håkansson Lamm delat med sig av skisser och inspirationsmaterial från sina första år som textildesigner och mönsterskapare; typ pappershattar, tidiga stickade klädesplagg, fotografier, tidningsurklipp med mera. I det mittersta rummet hänger nytryck, vepor med flera av hennes kända motiv. Den tredje och sista salen är Tom Hedqvists.

Säg 10-gruppen och många designintresserade vet. År 1970 gick tio konstnärer och grafiska formgivare samman, under ett namn, för att omdefiniera begreppet ”tryckta textilier”. Resultatet blev tyger i starka färger med bananer, monster, flygande lejon, blad, prickar och vardagsföremål men också rutor och ränder. 

10-gruppens tyger lämpade sig väl för ett nytt inredningsideal, okonventionella kläder, såväl som kassar och necessärer. Även om de flesta av medlemmarna lämnat gruppen fanns den kvar på papperet ända fram till 2015. Både Ingela Håkansson Lamm och Tom Hedqvist var med hela vägen. 

”Rum Bilder Ränder” blir något av ett värmande återseende, inte bara av dem utan också av 10-gruppens aura. Den lyckades ju göra det tidigare i inredningssammanhang otillåtna rumsrent. Känslan av ”allt är möjligt” genomsyrar framför allt den första salen, där en ung Ingela Håkanson Lamms syns vid tryckpressen eller hemmavid bland plastbyttor och pastellfärgat smågodis. 

Tom Hedqvist bevisar i sin tur att han är rändernas mästare (1992 formgav han för övrigt de första randiga mjölkpaketen).

I den fina utställningskatalogen berättar Hedqvist om Inez Svensson, även hon en gång medlem i 10-gruppen, om hur han fick rita ränder under en praktikperiod hos henne på 60-talet. Hela rummet på Konstakademien är en eloge till Inez och hennes design. Till det exakta, till den klassiska blockranden. Här med olika bredder och tryckt på sammet för att få fram rätt distinktion och lyster. 

De olika proportionerna är framtagna efter salens dimensioner. Förutom svart och vitt är färgerna både Hedqvists egna och 10-gruppens favoriter: orange, ultramarin, citrongult, smaragdgrönt. Så vackert.