Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

10 klassiska musikhändelser att se fram emot 2018

Foto: Louisa Sundell, Jonas Lindkvist, Hans Punz/AFP

Det blir dubbelt Verdi i vår – både ”Aida” i Stockholm och ”Rigoletto” i Malmö. Det är två av höjdpunkterna i årets klassiska musikutbud, tycker DN:s Maria Schottenius.

Här är tio klassiska musikhändelser att se fram emot 2018.

Berwaldhallen.
Berwaldhallen. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Händeloratorium

Berwaldhallen, 12/1

Om ni under julhelgen har mjukat upp med Händels ”Messias” och vill ha mera, så kommer det mera. Barockspecialisten Emmanuelle Haïm, dirigent, cembalist och ledare för Le Concert d´Astrée, gästar Berwaldhallen med Händels oratorium ”Tidens och insiktens triumf”. En ensemble ur Sveriges Radios symfoniorkester spelar och sopransolist är Sandrine Piau. 

Riccardo Muti i Wien 1 januari.
Riccardo Muti i Wien 1 januari. Foto: Hans Punz/AFP

Riccardo Muti och Kungliga Filharmonikerna

Konserthuset i Stockholm, 18/1

Det verkar bli allvar mellan Riccardo Muti och Kungliga Filharmonikerna. Första gången de sågs var 2013 på Nobelkonserten, i ett helitalienskt program, som fick det att tända till på ömse håll. Återförening 2016 med en konsertant version av Verdis Macbeth. Och nu möts de igen i två kända symfonier, Schuberts ”Den tragiska” och Brahms andra symfoni.

 

Katarina Dalayman, arkivbild.
Katarina Dalayman, arkivbild. Foto: Jonas Lindkvist

”Aida” av Giuseppe Verdi

Kungliga Operan, 24/2

Inför vårens stora operapremiär i Stockholm har operachefen Birgitta Svendén varit i Italien och plockat en ny Radamès, Ivan Defabiani. Spännande. Michael Cavanaugh, som regisserade ”Nixon in China”, är nu tillbaka med en ”Aida” som den här gången lägger sig i vår samtid. Katarina Dalayman, som tidigare i vår sjunger i ”Elektra”, har en av huvudrollerna och Christina Nilsson sjunger Aida. 

”Rigoletto” av Giuseppe Verdi

Malmöoperan, 24/3

Om ”Aida” är Verdis pampigaste opera är ”Rigoletto” hans sorgligaste och mest rörande. Det finns inga gränser för tragedin när Rigolettos älskade dotter Gilda ligger i säcken och han... ja, ni får själva se, och höra. När Malmöoperan nu sätter upp den är det med Kasper Holten, som återvänder från sina sju år som operachef på Royal Opera House i Covent Garden.

Tre uruppföranden av Andrea Tarrodi 

Tonsättarweekend i Konserthuset i Stockholm, 12-15/3

Tre uruppföranden beställda av Kungliga Filharmonikerna: ”Wildwood” för orkester, pianokonserten "Stellar Clouds" som spelas av Peter Friis Johansson och ”Acanthes”, dubbelkonsert för två violiner och stråkorkester tillhör attraktionerna på denna tonsättarweekend.  Andrea Tarrodi strösslar på festivalen med sina märkvärdiga och färgrika kompositioner. 

Göteborgsoperan.
Göteborgsoperan. Foto: Karl Andrén/IBL

”Boris Godunov”

Göteborgsoperan, 21/4

Här klingar sången på ryska med textmaskin för den icke rysktalande publiken. 1800-talstonsättaren Modest Musorgskij  har komponerat denna opera i sju bilder efter författaren Alexander Pusjkins drama. Regissören Peter Konwitschny gör en konsumtionskritisk, dagspolitisk tolkning. Och Clive Bayley sjunger titelrollen om en manipulativ, karismatisk tyrann som lurar massorna.

Freiburger Barockorchester 

Konserthuset i Stockholm, 27/4

Vi har utmärkta barockmusiker i Sverige, men Freiburger Barockorchester anses vara världens allra främsta, med rötter från 1600-talet. Genom att inspirera tonsättare har den här orkestern drivit fram ny musik till de gamla instrumenten. De arbetar tre år framåt tillsammans med den framstående pianisten och dirigenten Kristian Bezuidenhout, som är kvällens solist.

Zubin Mehta och Wiener Philharmoniker

Konserthuset i Stockholm, 2/5

Hundraåringarna paraderar och i år är det 100 år sedan Leonard Bernstein föddes i Massachusetts i USA. Hans första symfoni “Jeremiah” från 1942 framförs av anrika Wiener Philharmonikerna med dirigenten Zubin Mehta, som orkestern samarbetat med i över 50 år. Vi får också höra dem spela Gustav Mahlers femte symfoni. Det känns som säkra kort i majkvällen. 

Birgit NIlsson i sitt hem 1988.
Birgit NIlsson i sitt hem 1988. Foto: Torbjörn Andersson/TT

Birgit Nilsson, 100 år

Kungliga Operan, 19/5. Göteborgsoperan, 17/5

Det svenska musiklivets mest magnifika 100-åring, Birgit Nilsson, ska firas med sång!  På jubileumskonserten i Stockholm sjunger Nina Stemme, Michael Weinius, Cornelia Beskow och Christina Nilsson. Och i Göteborg Nina Stemme, Katarina Dalayman, Annlouice Lögdlund, Christina Nilsson, Matilda Paulsson, Annalena Persson, Elisabet Strid och Iréne Theorin. Här finns resurser.

Martin Frösts ”Retropia”

Konserthuset i Stockholm, 31/5 och 2/6

Riktigt vad klarinettisten och dirigenten Martin Fröst tänker hitta på, det vet ingen, mer än möjligen han själv. Och här ges finalen på ett samarbete han har med Kungliga Filharmonikerna. Först kom ”Dollhouse” 2013, sedan ”Genesis” 2015 och i vår är det dags för ”Retropia” som innehåller yngre och äldre musik, som han kombinerar och presenterar på ett garanterat nytt sätt. 

Läs om 2017 års bästa klassiska musik, utvald av DN:s recensenter, här.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.