Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-18 13:27 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/allt-fler-bocker-blir-film/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Allt fler böcker blir film

Så här ser huvudpersonerna i Jonas Hassen Khemiris "Ett öga rött" ut på film.
Så här ser huvudpersonerna i Jonas Hassen Khemiris "Ett öga rött" ut på film.
Den svenska filmbranschen jagar böckernas bästsäljare som aldrig förr. Under hösten har ett tiotal boksuccéer premiär som filmer och tv-serier, och ännu fler väntar framöver.

Det var inte länge sedan den svenska bokbranschen levde sitt liv och filmen sitt. Filmerna gjordes oftast på originalmanus, helst skrivna av regissörerna själva. I höst är det i hög grad romanförfattare som bidrar med historierna.

- I andra länder har det länge varit mycket vanligare. Jag vet inte varför det har dröjt här. Men de senaste två åren har det vänt. Nu läser alla och jagar bra historier, säger Lena Rehnberg.

Som filmproducent på Sandrew Metronome är hon inblandad i två av höstens bokfilmer. Hon har huvudansvaret för "Solstorm", den första filmatiseringen av Åsa Larssons deckarserie om juristen Rebecka Martinsson.

Den svenska populärlitteraturen har som genre vuxit kraftigt de senaste decennierna. I synnerhet deckarboomen fick filmproducenterna att börja jaga bokrättigheter. Efter Beck och Wallander kommer nu en ny generation brottsbekämpare, flera av dem kvinnor.

Producenten Johan Nordling på Efti Film har lett arbetet med att göra film av John Ajvide Lindqvists bok "Låt den rätte komma in". Även han läser intensivt för att hitta nya lockande projekt.

- Det är speciellt deckare folk letar efter. Den magiska tyska marknaden hägrar som ett paradis sedan de svenska författarna börjat göra succé där. Jag skulle själv gärna lägga vantarna på en bra deckare.

Med en succébok i ryggen kan man säga att filmproducenten inte bara köper historien utan också ett varumärke - och om man vill, en publik. Kanske har 100.000 redan läst boken och många av dem kan vara nyfikna på att mäta sina egna fantasibilder med filmen.

- Bara för att en bok har sålt i 100.000 exemplar är det inte säkert att filmen är ett självspelande piano, men det är klart att lite hjälper det ju till, säger Johan Nordling.

Hollywoods blockbusterfilmer har sedan länge baserats på figurer och historier hämtade från andra medier - seriefigurer och barnbokshjältar har varit speciellt populära.

I USA säljs filmrättigheterna innan böckerna ens kommit ut. Dit har vi ännu inte kommit i Sverige. Men när bästsäljarna är till salu står många i kö. Så var det när Johan Nordling fixade rättigheterna till "Låt den rätte komma in".

- På Ordfront bara skrattade de när jag ringde, jag var typ den 48:e de satte upp på listan. Men jag ringde upp John Ajvide Lindqvist och det visade sig att vi hade samma idé om vilken typ av film vi skulle göra. Det handlade inte om pengar, utan om rätt konstellation.

Flera av producenterna talar om vikten av ömsesidigt förtroende. För producenten är det ett stort ekonomiskt risktagande, författaren riskerar sin boks och kanske även sitt eget goda rykte om filmen görs av klåpare. Men en lyckad film kan å andra sidan locka en ny läsekrets till böckerna.

- Idéerna är viktigast, om det är en bok eller originalmanus spelar ingen roll. Men det är lättare att finansiera filmen om det finns en bok. Finansiärerna kan bättre bedöma projektet.

- Däremot tycker jag att det verkar vara svårare att få stöd av Filminstitutet om det är en bok, säger Lena Rehnberg.

En förklaring att hennes film "Solstorm" fick nej av Filminstitutet kan vara att det var en deckare. Filmkonsulenterna fick kritik när de löpande band-producerade kriminalhistorierna kapade åt sig bidrag - eventuellt på mer originella filmers bekostnad.

Som producent på Tre Vänner ligger Michael Hjorth bakom filmatiseringen av Jonas Hassen Khemiris "Ett öga rött".

Han konstaterar att en av anledningarna till att böckerna blivit viktiga för svensk filmbransch är avsaknaden av en filmmanustradition. Böckerna blir ett alternativ, men inte någon snabb genväg.

- Folk tror att om man köper rättigheterna till en bok, så är filmen redan gjord. Visst kan man fortare komma till produktion, men det är ändå fyra år av hårt arbete sedan jag köpte rättigheterna till "Ett öga rött", säger han.

Bästsäljare som blir film

På bio:

17 augusti: "Tatuerad torso". Den första i raden av sex Helene Turstens böcker om polisen Irene Huss. Regi: Martin Asphaug.

24 augusti: "Underbar och älskad av alla". Martina Haag spelar huvudrollen när hennes egen roman blir film. Regi: Hannes Holm.

7 september: "Ett öga rött". Jonas Hassen Khemiris roman. Regi: Daniel Wallentin.

2 november: "Solstorm". Den första filmatiseringen ur Åsa Larssons serie om juristen Rebecka Martinsson. Hon spelas av Izabella Scorupco. Regi: Leif Lindblom.

25 december: "Arn", efter Jan Guillous böcker. Regi: Peter Flinth.

Januari: "Låt den rätte komma in". John Ajvide Lindqvists roman. Regi:Tomas Alfredson.

På tv:

November: "Isprinsessan", Camilla Läckbergs deckare, sänds i SVT. Regi: Jonas Grimås

December: Nästa bok i Läckbergs serie, "Predikanten". Elisabet Carlsson och Niklas Hjulström spelar huvudrollerna som författarinnan Erica Falck och polisen Patrik Hedström. Regi: Jonas Grimås

December: "En spricka i kristallen" - SVT. Roman av Cecilia von Krusenstjerna, dotter till PG Gyllenhammar. Regi: Harald Hamrell.

"Priset på vatten i Finistère"

"Priset på vatten i Finistère" av Bodil Malmsten, "I skuggan av ett brott" av Helena Henschen och "Happy Sally" av Sara Stridsberg är tre projekt producenten Anna Croneman arbetar med.

"Snabba cash" av Jens Lapidus och "Hanteringen av odöda" av John Ajvide Lindqvist är två projekt som Michael Hjorth arbetar med.

Stieg Larssons tre Millennium-deckare "Män som hatar kvinnor", "Flickan som lekte med elden" och "Luftslottet som sprängdes" ska bli film och tv-drama. Inspelningen inleds i februari 2008.

"Skumtimmen" av Johan Theorin, ska regisseras av Daniel Lind Lagerlöf. Inspelning hösten 2008.

"Svinalängorna". Just nu arbetar Drakfilm med manuset till Susanna Alakoskis Augustvinnare.
"Vi som aldrig sa hora" av Ronnie Sandahls ska filmas av Pontus Sjöman.

"Små citroner gula". Ella Lemhagen har länge varit i diskussioner om att göra film av Kajsa Ingemarssons roman. Än är inget kontrakt påskrivet.

Mari Jungstedts deckarserie med kommissarie Anders Knutas filmas för tysk tv. Två är klara. I sommar filmas ytterligare två med tyska och svenska skådespelare.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.