Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-07 04:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/ana-tijoux-det-som-har-hant-med-protesterna-i-chile-ar-historiskt/

Kultur

Ana Tijoux: Det som har hänt med protesterna i Chile är historiskt

Bild 1 av 4 Artisten Ana Tijoux berättar för DN om hur videoklippet på en ensam, dansande pojke inspirerade henne.
Foto: Pilar Castro
Bild 2 av 4
Foto: Johan Ordonez/AFP
Bild 3 av 4 Protester i Chile.
Foto: Johan Ordonez/AFP
Bild 4 av 4
Foto: Javier Torres/AFP

Låten ”#Cacerolazo” har fått stor spridning under protesterna i Chile. Artisten Ana Tijoux berättar för DN om hur videoklippet på en ensam, dansande pojke inspirerade henne.  ”Alla stora revolutioner och sociala händelser har haft sina konstnärer som följt dem”, säger hon.

Ljudet av slag mot tomma kastruller har ekat över gatorna när hundratusentals människor den senaste månaden protesterat i Chile. Ilskan tändes efter en höjning av priset i kollektivtrafiken, men protesterna har breddats, och handlat om fler frågor, såsom klassklyftor, social orättvisa och polisiärt övervåld. Sammanlagt har 26 personer dött och flera tusen skadats under demonstrationerna, enligt nyhetsbyrån AP. 

En som engagerat sig i protesterna är den flerfaldigt Grammynominerade artisten Ana Tijoux, känd från hiphopgruppen Makiza och senare som soloartist, med låtar som ”Shock” och ”1977”. För några veckor sedan, i samband med protesternas start, släpptes låten ”#Cacerolazo”, där hon rappar till samplade ljud från kastrullerna och polissirenerna.

Den minutlånga musikvideon, med bilder från gatans protester och brinnande tunnelbanetåg har i dag över 1,3 miljoner visningar på Youtube. Ana Tijoux rappar i låten om polisvåld och ställer sig bakom kravet på president Sebastian Piñeras avgång.

Ett av klippen i musikvideon visar siluetten av en ensam pojke på en balkong, dansande i mörkret med en kastrull och slev i händerna. Det var den videon som inspirerade Ana Tijoux att göra låten, berättar hon för DN.

– Det förmedlade sådan energi, ärlighet och en frihet när han spelade på kastrullen som alltid har varit en symbol för motstånd. Pojken är väldigt punkig eller hiphoppig, och känns som en symbol för frihet när han dansar, säger Ana Tijoux, och talar om musikens betydelse för en proteströrelse.

– Alla stora revolutioner och sociala händelser har haft sina konstnärer som följt dem. Konsten är ett sätt att lyfta fram frågor.

Ana Tijoux växte upp i Frankrike, som dotter till en pappa som flytt undan Augusto Pinochets militärdiktatur på 70-talet. Kritiken mot resterna av det auktoritära styret har blivit en viktig del av de pågående protesterna. Många har krävt att man en gång för alla ska ersätta den konstitution som inrättades under generalens styre. Nyligen veckan beslutade också parlamentet att en folkomröstning ska hållas för att avgöra om konstitutionen ska förnyas.

– Det som har hänt med protesterna i Chile är historiskt, men det är inte så att protesterna började precis nu. Det har alltid funnits protester: vi minns det som hänt i hamnarna i Valparaíso, med studenterna och med ”No mas AFP” (protester mot det privata pensionssystemet, reds anm). Protester som skett på grund av frågor som gjort folk upprörda, och den samlade mängden orättvisor. Vad som hände nu var en sammanslagning av protesterna, säger Ana Tijoux.

Ana Tijoux. Foto: Carlos Muller

Magasinet Rolling Stone rapporterade nyligen om att en rad artister tagit en aktiv roll under protesterna i Chile, bland annat genom att hjälpa till att organisera dem, såsom den chilensk-amerikanska popartisten Francisca Valenzuela. ”Vi är här för att tala om för den chilenska regeringen att vi inte står vid dess sida, utan att vi står med folket”, sade hon i en Instagramvideo där flera andra artister också medverkade.

När protesterna intensifierades de sista veckorna i oktober var kritiken utbredd mot det uttalande som president Sebastian Piñeras gjorde om att landet befann sig ”i krig med en mäktig fiende”. Han har dock senare bett om ursäkt, justerat sitt budskap, sparkat flera ministrar och senare även fördömt polisvåldet: ”Det har använts orimligt mycket våld”, sade han i ett tal till nationen.

– När presidenten säger att vi är i krig talar han precis som Pinochet. Det visar att till och med statens politiska språk är ett fascistiskt språk och kommer från ”pinochetismen”. Eller med andra ord, ”pinochetismen” har aldrig försvunnit. Den kanske har varit dold, översminkad eller gömd, groteskt nog, inför det internationella samfundet, men den har alltid varit där, säger Ana Tijoux.

I slutet av oktober sade Ana Tijoux till P3 Nyheter att hon ”inte har en aning om hur det här ska sluta”, och nu säger hon att hon vill fortsätta bidra till protesterna, som trots de politiska besluten har fortsatt. AP rapporterar att majoriteten av demonstrationerna hela tiden varit fredliga, men att mindre grupper maskerat sig och brukat våld.

Ana Tijoux menar att sångerna kommer att fortsätta spela en viktig roll, som inspiration till de folkliga rörelserna, som i sin tur inspirerar kulturen.

– Min önskan är att den här regeringen som folket röstat fram lyssnar till de krav som samma människor nu för fram på gatorna. Och att det ska finnas rättvisa, att skyldiga inte ska bli utan straff.