Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Anna Odell: Jag har alltid varit rädd för män som är väldigt mycket män

Foto: Björn Larsson Rosvall

Två rubrikskapande kulturpersonligheter vänder ut och in på sig själv framför kameran för att undersöka vilka de egentligen är. ”Anna Odell untitled” är projektet där konstnären och Mikael Persbrandt utforskar sina identiteter och det utlovar att bli en film som inte liknar något annat.

Det låter som en idé som skulle kunna landa på något filmbolags bord de närmaste veckorna, men faktum är att Anna Odell hörde av sig till Mikael Persbrandt redan för två år sedan för att höra om de tillsammans skulle vända ut och in på sig själva och de roller de lever. Det ville han, och resultatet kommer att finnas på bioduken nästa höst.

Läs mer: Anna Odell gör film ihop med Mikael Persbrandt

”Anna Odell untitled” handlar om ”Konstnären” och ”Skådespelaren” som dekonstruerar sig själva, och filmen ser ut att bli ett rykande hett inlägg i Metoodebatten. För Odell, som står för både manus och regi samtidigt som hon spelar sig själv, var det en självklarhet att ­välja ­Persbrandt som sin motspelare.

– Jag har alltid varit rädd för män som är väldigt mycket män för jag har inte vetat hur jag ska förhålla mig. Därför har jag valt Mikael Persbrandt för han är en man som är väldigt mycket man, ur ett medialt perspektiv. Det är i alla fall så man ser honom när man inte kommit honom nära, säger Odell.

Efter att ha utforskat psykisk sjukdom i ”Okänd kvinna” och mobbning i ”Återträffen” vill Odell nu undersöka vad det innebär att vara människa i en medialt gränslös tid.

Läs mer: Recension av ”Okänd, kvinna 2009–349701”

Det är den nästa sista inspelningsdagen när vi får kliva in i ”Konstnärens” och ”Skådespelarens” respektive sovrum rekonstruerade i en filmstudio i Trollhättan. Till sin hjälp för att komma sig själva in på livet har skådespelarna tre alter egon var.

– De gestaltar olika tider av våra liv och sidor som vi önskar att vi hade mer av, säger Odell och berättar att hon inte skrivit ett tydligt manus utan i stället med skådespelarnas hjälp försökt att leka fram det och att man dragit många situationer till det extrema.

Hon håller med om att filmen, som utforskar manliga och kvinnliga roller och strukturer, landar helt rätt i den debatt som präglat stora delar av världen den senaste tiden. Samtidigt som hon välkomnar Metoo­revolutionen anser hon också att den har sidor som hon ­beskriver som läskiga.

– Det jag tycker är läskigt är när man ska hitta syndabockar. Vi är alla en del av det här. Visst, det är chefen på en arbetsplats som har ett ansvar, men om gruppen som arbetar där hade sagt nej hade sådana här förtryck eller atmosfärer inte existerat. Kvinnor är också en del av det. Vi har lärt oss att kränka oss själva, säger Odell, som menar att Metoodebatten inte har förändrat hennes film.

Läs mer: Recension av ”Återträffen”

Däremot har hon stressats och skrämts av att människor efter den debatt som varit bland annat kring verksamheten på Dramaten ifrågasatt om hon kan fortsätta jobba ihop med Mikael Persbrandt. Hon har aldrig ens funderat på att avsluta projektet.

Persbrandt säger att han aldrig tvekade över att kasta sig in i detta självutlämnande projekt, som löpt parallellt med att han skrivit sina memoarer.

– Regissörer och konstnärer som Anna växer inte på träd. Det är ett helt annat universum som vi har fått träda in i här, säger Persbrandt och konstaterar att varje dag av filminspelningen har varit ett äventyr, som även gett honom möjlighet att reflektera över manligt, kvinnligt och Metoo.

– Jag ställer mig helt bakom att riva ner gamla och unkna patriar­kala mönster. Det här skulle ha skett för länge sedan. Jag har själv fostrats in i strukturer när jag kom till Dramaten. Det var rena 1700-talsmönster, säger han.

”Anna Odell untitled”.

Konstnären och regissören Anna Odell har tidigare bland annat gjort konstprojektet ”Okänd, kvinna 2009-329701” (2009). Hennes regidebut ”Återträffen” (2013) fick pris för bästa film och bästa manus på Guldbaggegalan.

I kommande filmen ”Anna Odell untitled” utforskar hon mediernas bilder av henne själv och Mikael Persbrandt. Bland övriga medverkande finns bland andra Vera Vitali och Shanti Roney.

Filmen har premiär hösten 2018.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.