Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-19 17:17

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/ariana-grande-stammer-modeforetag/

Kultur

Ariana Grande stämmer modeföretag

Ariana Grande Foto: Angela Weiss/AFP

Den amerikanska popstjärnan Ariana Grande stämmer modekedjan Forever 21 för varumärkesintrång. Detta efter att modeföretaget utan Grandes medgivande lanserat en marknadsföringskampanj som anspelar på popstjärnans varumärke.

TT Text

Forever 21 är en amerikansk modekedja med låga priser och hög omsättningshastighet, i likhet med kedjor som H&M och Zara.

Bland annat ska Forever 21 ha marknadsfört produkter som liknar de kläder Ariana Grande bär i musikvideon till låten "7 rings". Modeföretaget ska även ha använt sig av en modell som till utseendet liknar popstjärnan.

Grande kräver modeföretaget på 10 miljoner dollar, motsvarande 98 miljoner kronor.

Ariana Grande har ett minst sagt starkt varumärke. Med 163 miljoner följare på Instagram är hon den kvinna i världen som följs av flest på medieplattformen.

Läs mer: Känslosam Ariana Grande tillbaka i Manchester