Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-23 19:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/artificiell-intelligens-har-skrivit-en-pjas-helt-pa-egen-hand/

Scen

Artificiell intelligens har skrivit en pjäs helt på egen hand

Dan Andersson och Annelie Horáková är pjäsens regissörer. Foto: Osborne Petersson

Artificiell intelligens (AI) tar de första stegen in i den svenska teatervärlden. Ett dataprogram har på egen hand skrivit pjäsen ”Nattygsbordet”. Nu ska den sättas upp av scenkonstgruppen Revet.

Välkommen till 2020-talet! Nu kan en teaterpjäs skrivas av artificiell intelligens. Den Göteborgsbaserade scenkonstgruppen Revet står bakom ”Nattygsbordet”: En pjäs helt och hållet konstruerad av en textrobot. Annelie Horáková och Dan Andersson regisserar och har tillsammans bearbetat materialet. 

– Jag fick höra om en tjänst på internet där en AI kunde konstruera porträtt. Så jag började fundera på vad mer som kan göras, exempelvis inom musik och textskapande, säger Dan Andersson.

Han hittade sajten Talk to transformers som är byggd av forskaren Adam D King, med en programvara utvecklad av den icke vinstdrivande forskningsgruppen Open AI. Snart förstod Dan Andersson att datorn kunde skriva egna dialoger. Han började pilla med tjänsten, sparade stycken och tog hela tiden den sista meningen han fick fram och klistrade in i det AI-styrda textfältet. En procedur som upprepades om och om igen till dess att AI:n skrivit ett eget manus. 

Det enda i hela pjäsen som inte är skrivet genom AI är pjäsens två inledande meningar. Det är dock varken Annelie Horáková eller Dan Andersson som har skrivit raderna. I stället satte de två chattrobotar mot varandra. 

– De är så besatta av namn och vill veta vad alla heter. Så de två första meningarna är ”Kan du berätta ditt namn” och ”Men jag har redan sagt mitt namn”. Efter det har AI:n byggt en lång historia. Datorn har lagt till platser, karaktärer, känslor, scener, ljudeffekter och allt möjligt, säger Dan Andersson. 

Den manusskrivande datorn har tillgång till åtta miljoner hemsidor i sin minnesbank. Dan Andersson berättar att manuset därav bygger på åtta miljoner personers erfarenheter. Även om regissörerna bearbetat texten för att anpassa den till teaterscenen så har AI:n också under efterarbetet varit till stor hjälp.

– Vi har frågat hur kostymerna, affischen och ljussättningen ska se ut. AI:n bestämde till och med namnet, så vi lyder verkligen datorn och förkroppsligar vad den vill visa för mänskligheten, säger Annelie Horáková.

Pjäsen berör både människan och datorns egen existens. Textroboten funderar över medvetandet, drömmar och vad vi egentligen behöver göra för att överleva. 

– Den handlar om datorns syn på mänskligheten men också om vår utveckling och framtid. AI:n är ett yttre öga som berättar om oss utifrån på ett sätt som aldrig har gjorts tidigare, säger Dan Andersson.

– Men sen helt plötsligt kan en hund som vill ha en cigarett dyka upp. 

Föreställningen spelas den 23–25 mars på Göteborgs dramatiska teater. Skådespelare ur Revet gestaltar karaktärerna som AI:n har skapat. Projektet har fått både Dan Andersson och Annelie Horáková att fundera på hur mycket utrymme artificiell intelligens egentligen bör ges i framtiden – och vad kreativitet faktiskt är för något. 

– Hur påverkas kulturen när en AI skriver en pjäs? Behövs en mänsklig faktor för att det ska benämnas som konst? frågar sig Annelie Horáková innan hon fortsätter:

– Vad gör vi när en AI skaffar ett eget medvetande? Jag såg en dokumentär nyligen om en AI som kunde lära sig att gå själv. Plötsligt började den att läsa av människors ansiktsuttryck utan att vara programmerad för det. Då får vi ju en teknik som inte ens dess skapare förstår till fullo. 

Hur tror ni att publiken kommer att reagera på pjäsen?

– Jag hoppas att det kommer att vara obehagligt och kittlande. Att de får se sig själva utifrån genom datorns blick, säger Dan Andersson.

Annelie Horáková instämmer.

– Vi kanske börjar fundera på vad fan vi håller på med på den här jorden egentligen. 

Läs mer:

Är algoritmer framtidens nya hitmakare? 

AI-system testas vid benbrott på svenskt sjukhus 

AI skriver färdigt Beethovens tionde symfoni