Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-23 00:36

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/artistens-lat-kapades-falska-versionen-toppade-spotifylista/

Kultur

Artistens låt kapades – falska versionen toppade Spotifylista

Lil Mosey på spelning i Stockholm.
Lil Mosey på spelning i Stockholm. Foto: Kristin Carlsson/Rockfoto

Artisten Lil Moseys låt läckte och publicerades under falska artistnamn på Spotify. Fejkversionerna nådde topplistor och spelades miljontals gånger. Över hundra artister har de senaste veckorna vittnat om att de utsatts för samma typ av stöld.

I fredags släpptes låten ”Blueberry Faygo” med 18-åriga Seattlerapparen Lil Mosey på Spotify. För många lyssnare är dock låten inte alls ny – i över en månads tid har den varit tillgänglig på musikplattformen, uppladdad av bedragare som fått miljontals strömningar. 

De märkliga händelserna kring låten, som tidigare har återgetts av musiktidningen Rolling Stone, började dagarna efter julafton. En låt med det snarlika namnet ”Blueberry Fweigo” av den okända ”artisten” 73bands gick på dess releasedag (27/12) direkt in i toppskiktet på den amerikanska topplistan Viral 50. 

Versionen var dock endast en bootleg (en inofficiell inspelning) av Lil Moseys kommande singel och försvann inom de följande dagarna från Spotify. Men bedrägeriet fortsatte: under minst åtta olika artistnamn och titlar laddades versioner av låten i januari upp på Spotify. Ett av dessa spår toppade i flera dagars tid listan över de mest virala spåren i USA.

Den sista versionen som inofficiellt publicerades på musikplattformen fick på kort tid 22 miljoner strömningar. Det skulle potentiellt sett ha kunnat generera royaltyer på hundratusentals kronor.

En version av låten, med fejknamnet ”Blueberry Fejgo”, toppade listan över de mest virala låtarna i USA.
En version av låten, med fejknamnet ”Blueberry Fejgo”, toppade listan över de mest virala låtarna i USA. Foto: Skärmdump Spotifycharts.com

Händelserna kring låten ”Blueberry Faygo” inträffade samtidigt som det i Sverige har pågått en diskussion kring risken för manipulation på Spotify. Något besked kring vem eller vilka som låg bakom bedrägeriet finns inte, men Lil Moseys manager Josh Marshall säger till Rolling Stone att det sannolikt handlar om unga fans till artisten som vill göra hans musik mer tillgänglig.

– Barn betalar typ 200 dollar för hans musik på nätet, och genomför byteshandel med musik som vore det Pokémonkort. Det är en gemenskap, de snackar på Instagram, delar Moseyläckor och Moseybilder, säger Josh Marshall till tidningen.

Enligt Marshall har teamet som arbetar med artisten tidigare försökt att rapportera och stävja läckorna av artistens musik, men senare har man förstått att det är lönlöst, alltför tidsödande – och även potentiellt kontraproduktivt. För varför ska man försöka bekämpa artistens största fans?

Manipulation av låtströmningar på Spotify kan, som DN visat i en serie artiklar de senaste månaderna, ske på en rad olika sätt. Att ladda upp stulen musik på strömningsplattformar under andra artistnamn har förekommit vid flera tillfällen, bland annat med material från stjärnor som Beyoncé, Rihanna och SZA.

Under januari månad har det kommit rapporter om att så många som 112 artister fått sin musik stulen och uppladdad på plattformar som Spotify, Amazon music, Apple music, Google play och Youtube, skriver sajten Saving country music som gjort sammanställningen över låtstölderna. Minst 24 fejkartist-konton har upptäckts men många fler misstänkta konton ska finnas kvar, uppger sajten.

De senaste åren har det, i och med framväxten av fler distributionstjänster, blivit lättare att som privatperson (utan kontrakt med skivbolag) ladda upp musik på plattformarna. Flera av de artister som i dag toppar svenska topplistor har gått via de här tjänsterna. Men vid sidan av framgångssagorna har det skapat ökade möjligheter för att läckt material ska publiceras under falska artistnamn, eftersom den som publicerar materialet slipper gå genom ett skivbolag.

Efter att DN tidigare i år rapporterat om fejkartisten Halion Forc meddelade en talesperson för distributören Spinnup – varigenom musiken laddats upp – att låtarna tagits bort från Spotify. Enligt företaget arbetar man tillsammans med ”partners för att identifiera och radera konton” som bryter mot riktlinjerna, inklusive när strömningar manipuleras. 

Andra distributörer, såsom CD Baby och Distrokid, har slutit avtal med tjänsten Audible magic, som säger sig kunna skanna stora mängder data för att se huruvida filer som laddas upp till tjänster som Spotify har stulits från andra platser på nätet. 

Vd:n på Audible magic, Vance Ikezoye, skriver i ett mejl till DN att tjänsterna de arbetar med ofta märker av försök att ladda upp stulet material – men en exakt siffra på hur stort problemet är saknas. Däremot kan så mycket som var tionde uppladdad låt vara stulen.

– Vi vet att de musikdistributörer vi samarbetar med upptäcker att 1–10 procent av låtarna som artister som försöker publicera på tjänsterna tidigare har registrerats av upphovsrättsinnehavaren‚ skriver Vance Ikezoye.

Vance Ikezoye
Vance Ikezoye Foto: Audible Magic

DN har sökt Spotify för en intervju kring hur de hanterar de versioner av Lil Moseys låt som laddats upp under falska namn, och huruvida dessa medfört att royaltyer betalats ut. Spotify har inte besvarat frågan men har tidigare skrivit i ett brev till musikbranschen att man ser allvarligt på artificiell manipulation av lyssningar:

”Medan Spotify och andra distributionsplattformar kan fortsätta att bygga, underhålla och ständigt uppgradera mekanismer för att förhindra fusk, är utbildning också av avgörande vikt, och vi behöver hjälp från våra branschpartners för att tillsammans förebygga denna typ av beteende”, skrev Spotify i ett brev som förra veckan skickades till flera aktörer i den svenska musikindustrin.