Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

”Benny Fredriksson tog konsekvenserna av en ’skum’ granskning”

Kollegor i teatervärlden kommenterar Benny Fredrikssons beslut att sluta som chef på Kulturhuset Stadsteatern.

Nyheten om att Benny Fredriksson slutar som teaterchef på Kulturhuset Stadsteatern, efter att Aftonbladet publicerat en kritisk granskning av arbetssituationen på teatern, orsakar reaktioner i kulturvärlden.

Läs mer: Benny Fredriksson slutar på Kulturhuset Stadsteatern

Anna Takanen, konstnärlig ledare på Kulturhuset Stadsteatern, skriver i ett sms till DN: ”Jag har precis fått beskedet. Jag och Benny Fredriksson har haft ett gott samarbete, hans betydelse för svensk scenkonst har varit mycket stor. Jag har respekt för det svåra beslut han har fattat om att avgå. Läget är omtumlande för alla på Kulturhuset Stadsteatern och i hela kultursverige. Kulturhuset/ Stadsteatern är ett nav i svenskt teaterliv och jag kommer att göra mitt yttersta för att säkerställa vårt uppdrag gentemot vår publik, konsten och alla våra medarbetare.”

Regissören Suzanne Osten, som tidigare varit i konflikt med Benny Fredriksson om barn- och ungdomsteatern Unga Klara, menar att det är ansvarsfullt av honom att ta konsekvenserna av en ”skum” granskning som hon menar borde ha varit extern.

Som chef tycker hon att han var odemokratisk.

– En bra chef tycker att alla har en kreativitet, men de var inte intressanta för honom. Och han hade svårt för meningsmotståndare, men det är ju sådana som gör att man utvecklas.

Som positivt såg Suzanne Osten att han hade förmågan att beundra vissa talanger och verkligen lyfta upp dem, men att detta resulterade i att många hamnade i deras skugga.

– Av nästa chef hoppas jag på större mod och initiativrikedom, mer transparens, och mindre vänskapskorruption, säger hon.

Enligt konstnären och dramatikern Marianne Lindberg de Geer var problemet inte repertoaren utan hans manipulativa ledarstil.

– Visst har han gjort bra saker: han har kört gungor och karuseller på stora scenen för att få in stålar, och så har han gett plats åt smalare pjäser. Han har också satsat mycket på kvinnor. Men en konstnärlig ledare ska aldrig stanna för länge på sin post.

Att Benny Fredriksson ”lyckats förhandla sig till” en fast tjänst som chef på Kulturhuset Stadsteatern kallar Marianne Lindberg de Geer ”en skandal”.

– Man behöver alltid frisk luft på teatern. Om styrelsen och stadsdirektören hade lyssnat tidigare så hade Benny sluppit den här förnedringen, säger hon.

Johan Wirfält, Forum/Debatt och Filmchef på Kulturhuset Stadsteatern, säger till DN:

– Han har varit väldigt viktig för Kulturhuset Stadsteatern som verksamhet där han har initierat ett genomgripande förändringsarbete. Han har också varit viktig för mig personligen och det har varit otroligt inspirerande att jobba med honom.

Johan Wirfält kallar anklagelserna mot Benny Fredriksson för ”mycket allvarliga”.

– Det är utmärkt att staden tillsatt både intern och extern utredning, men jag hade önskat att de fått ha sin gång. Det är farligt när vi hamnar i en situation där ett mediedrev och sociala mediedrev i praktiken blir en folktribunal. 

Linus Fellbom, regissör och ljussättare, kallar Benny Fredrikssons avgång för ”en era som går i graven”.

– Jag vet inte hur jag ska reagera. Och jag vet inte hur hans ledarskap har varit. Personligen har jag haft ett jättebra samarbete med honom, jag har inga personliga erfarenheter av det som beskrivs. Men jag fick reda på för tio minuter sedan att han avgår. Så det är svårt att säga något, varken bu eller bä, säger han till DN.

Läs mer: Hård ledarstil på Kulturhuset Stadsteatern kritiseras

Carolina Frände, konstnärlig chef för Kulturhusets barn- och ungdomsscen i Skärholmen, skriver i ett sms till DN: ”Jag är intresserad av att prata om det samhällsklimat och de mediekrafter i såväl gammelmedia som digitala/sociala kanaler som jag fått erfara på ett mycket påtagligt sätt de senaste dagarna. Och vad de är en spegling av. Vilket skrämmer mig oerhört. Vad gäller vd Benny Fredriksson så är min bild av honom full av nyanser som jag inte känner mig redo att formulera på ett för alla berörda respektfullt sätt.”

Anders Johannisson, som är skådespelare vid Kulturhuset Stadsteatern och fackligt aktiv, säger till DN att han inte är förvånad över Benny Fredrikssons beslut.

– Min spontana reaktion, med tanke på det som kommit fram och hur hårt trycket har varit, är att det här inte förvånar mig. Det är lätt att måla upp allt stort, att det har varit ett jobbigt härskarvälde, men allting är ju väldigt dubbelt. Stadsteatern är också en fantastisk arbetsplats. Han har gjort bra saker. Men han har varit väldigt dominant i sin ledarstil. Allting ska ju utredas, och om anklagelserna visar sig stämma så är det inte acceptabelt, givetvis, menar han.

Helena Bergström, skådespelare, säger att Stadsteatern var i kris när Benny Fredriksson tillträdde och att han vände den till en ”framgångssaga”.

– Under Bennys ledarskap har mycket varit fantastiskt rent konstnärligt och vi har haft en väldig tillströmning från publiken.

Hon säger att hans ledarskap periodvis varit hårt, men att hon i sin privilegierade position kunnat bemöta det.

– Men jag förstår att andra har kunnat vara rädda. Vi hade ett internt förändringsarbete på teatern som jag kände var i stark framåtrörelse och där Benny hade en stor del. Under senare år har han också reflekterat mycket över sitt ledarskap. 

Sissela Kyle, Parkteaterchef på Kulturhuset Stadsteatern, anser att utredningen borde ha fått fälla avgörandet, inte ”ett otroligt hårt drev med mycket emotioner”.

– Vi var inne i ett förändringsarbete på Kulturhuset Stadsteatern med genomlysning av maktstrukturer och det var ett arbete som Benny hade initierat. Under senare år har han överlag satsat mycket på ett kvinnligt ledarskap och även lyft fram äldre kvinnliga skådespelare. Jag tror också att publiken känner att de har fått en kulturell skatteåterbäring medan Benny har varit chef. 

Fakta.Benny Fredriksson

Benny Fredriksson var konstnärlig ledare för Parkteatern och ensemblechef på Stockholms stadsteater innan han blev chef för Stockholms stadsteater 2002. Under hans tid som teaterchef ökade publiktillströmningen kraftigt.

2013 tillträdde han som vd för Stockholms stadsteater AB som driver verksamheten Kulturhuset Stadsteatern.

En av Benny Fredrikssons stora förändringar var att 2013 utse en rad underchefer för olika ämnesområden, bland annat litteratur, konst, teater, musik och debatt.

Under hans chefskap har Kulturhuset Stadsteaterns verksamhet expanderat i förorterna, bland annat i Vällingby.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.