Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-20 18:37

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/betty-skawonius-nu-kopplar-de-auktoritara-lederna-greppet-som-scenkonsten/

Kultur

Betty Skawonius: Nu kopplar de auktoritära ledarna greppet om scenkonsten

Bild 1 av 2 Stary Teatr i Kraków – en av många europeiska teatrar som utsatts för politisk inblandning.
Foto: Kevin Foy/REX
Bild 2 av 2 Ungerns premiärminister Viktor Orbán.
Foto: PETER KOHALMI

Under måndagen höll teaterförlaget Colombine ett seminarium om flera europeiska länders hårdnande attityder gentemot den fria konsten, skriver Betty Skawonius.

Rätta artikel

Vad betyder den förändrade synen på demokrati för teatern, i länder som Ungern, Polen, Tjeckien, Turkiet?

Sin 25-årsdag firade Berit Gullbergs teaterförlag Colombine, energisk introduktör av såväl nyöversättningar av Shakespeare som ny dramatik från Östeuropa, under måndagen med ett seminarium om Det nya Europa.

– Det är samma historia vare sig det gäller dessa länder eller Amerika, det handlar om ”fear management”, att skapa rädsla, det är så man skaffar sig makt, menar Jan Klata, omtalad polsk teaterregissör och dramatiker.

Jan Klata tar berättelsen om vad som hände med hans uppsättning av Strindbergs ”Till Damaskus” på Nationalteatern Stary Teatr i Kraków som exempel. 

En stor högerextrem grupp som inte tillhörde teaterpubliken hade trummats ihop av högermedia och tagit sig in i salongen. 

– Vår publik identifierade inkräktarna och fick ut dem på fredlig väg. Men de spelade in en film från teatern som visades i olika högerkanaler. På nätet, på Facebook, skapades en bild av oss som inte hade med verkligheten att göra. 

Jan Klata blev nedringd av journalister som ville höra om ”den pornografiska satanistiska föreställning som publiken hade protesterat mot”. Och den versionen blev ”sanningen” och kunde användas som propagandaverktyg i det stundande valet. 

– Polen håller på att implementera det ungerska scenariot och kan ses som en blåkopia för resten av Europa, konstaterar Jan Klata.

Ungerns premiärminister Viktor Orbán är på väg att skapa ett samhälle där han, bara han, har den absoluta makten. Det menar Mária Mayer-Szilágyi festivalgeneral för Ungerns enda teaterfestival för ny ungersk och internationell dramatik. 

Hon säger att Orbán är mycket smart, man får inte underskatta honom. 

– Ni kritiserar oss för att vi inte gör motstånd, säger en frusterad Mária Mayer-Szilágyi. Men som enskild kan man inte göra något. Om du vill skriva ett kritiskt inlägg eller diskutera läget, finns en lag som dikterar exakt vad som kan skrivas. 

Orbán använder sig av de smutsigaste tricken, ”det negativas kampanjstrategi”, som han fått från den nu avlidne amerikanen Arthur Finkelstein, rådgivare åt både Netanyahu och Trump. Alla som står i Orbáns väg svartmålas och det slutar med karaktärsmord, säger hon. 

Hela medielandskapet, tevekanaler, radiostationer, pappers- och nättidningar leds av personer som Orbán har placerat där. 

Teatern, däremot, har Orbán inte riktigt vetat hur han ska tackla. Men han har grundat ett gammelkonservativt teatersällskap och den nya konstnärliga ledaren för Nationalteatern har låtit ”rena” hela teatern med rökelse för att driva ut demoner. 

Efter det senaste valet kräver regeringen att samtliga teatrar och teatergrupper ska präglas av den ”europeiska kristna kulturella värden”. 

En strategi för att överleva, säger Mária Mayer-Szilágyi, är att använda samma teknik som under kommunismen, man tiger och anammar det officiella språket om ”kristna värden”. Så när den kände teaterregissören Árpád Schilling förklarades statens fiende, slutar hon, teg hela teatervärlden, en mycket sorglig historia. 

Ola Larsmo, internationella PEN och kulturskribent i DN citerar amerikanske författaren Timothy Snyder: ”Det börjar alltid med attack på institutioner, press, domstolar, teatrar. Institutionerna måste försvaras.”