Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Prisregn över Margaux Dietz och Bianca Ingrosso på Guldtuben

Nykomlingarna Margaux Dietz och Bianca Ingrosso utsågs till Årets profil respektive Årets stjärnskott på Guldtuben och vann tre priser var. Men flest priser gick till etablerade Therese Lindgren.

Guldtuben firar fem år och har blivit en bredare gala än den renodlade Youtubegala som startade 2013. I år direktsändes galan i Annexet i SVT och delade ut sammanlagt 16 priser till  youtubare, bloggare, poddare och andra ”digitala kreatörer”.

Det mest prestigefulla priset Årets profil liveröstas fram under galan och går till den person som anses ha varit mest tongivande i sociala medier. Nykomlingen Margaux Dietz, som i sin Youtubekanal gör allt från partiledarintervjuer till att dokumentera sin egen förlossning, blev den glada mottagaren:

– Det är så stort! Jag höll inte ens på med det här för ett och ett halvt år sedan. Att man kan komma så här långt på så kort tid är helt sjukt, säger Margaux Dietz på scenen några minuter efter tillkännagivandet. 

Hennes video ”Jag föder barn”, utsedd till Årets video, lades ut på Youtube för ett år sedan och har visats nära en miljon gånger. Hon har 150.000 prenumeranter på sin Youtube-kanal och har även fått uppmärksamhet för att ha intervjuat partiledare i sin Youtubestudio. På Guldtuben fick hon även pris för Årets lifestyle. 

– Jag förmedlar positiva känslor och försöker att verkligen vara nära mina följare. Och så skildrar jag familjerelationer. Jag tror att folk vill se lite mer glada saker just nu, säger Margaux Dietz.

Den andra nykomlingen som hamnade mitt i prisregnet på Guldtuben var Bianca Ingrosso, som utsågs till Årets stjärnskott och fick pris för Årets blogg och Årets podcast. Hon förklarar framgången med att hon är öppen även med svåra saker.

– Jag är ärlig med vem jag är, med mina motgångar och mina känslor. Att det går upp och ner och att jag inte är perfekt. Jag har pratat väldigt mycket om panikångest och bulimi, säger Bianca Ingrosso strax innan efterfesten ska börja.

Bianca Ingrosso är bloggare, instagrammare och realitystjärna i bland annat serien ”Wahglrens värld”. Hon har över 700.000 följare på Instagram och bloggar och driver sin prisbelönade podcast Alice & Bianca tillsammans med Alice Stenlöf.

Therese Lindgren vinner Årets serie för sin youtubeserie ”Therese testar”, och även priserna Årets youtube, Årets beuaty och Årets brand collaboration. Therese Lindgren driver en av Sveriges största Youtube-kanaler sedan fem år och har gett ut två personliga böcker om panikångest respektive veganism. Hon har tidigare vunnit sex Guldtuben-utmärkelser, men närvarade inte heller i år på galan utan tackar för priserna i inspelade videohälsningar: 

– Sedan 2012 har jag haft panikångest och den ångesten kommer när det är mycket folk. Att stå på en scen klarar jag inte.

Att Bianca Ingrosso har så många följare som relaterar till hennes inslag om panikångest ser hon som ett tidens tecken: 

– Folk jobbar för mycket och tar sig själva på stort allvar. Vi är inte skapta för att leva i den här pressen, speciellt med alla blickar i sociala medier där man ska se ut på ett speciellt sätt, säger Bianca Ingrosso.    

Årets musical.ly blev 16-åriga @nattid.

– Jag är emot mobbning och sprider så mycket kärlek jag kan, säger @nattid, eller Nathalie Danielsson som hon heter, till DN strax innan galan börjar. 

Årets upplaga av Guldtuben var den största hittills, men har kallats #riggtuben på sociala medier. Joakim ”Jockiboi” Lundell menar att arrangörerna Splay och United influencers premierar sina egna profiler. Joakim Lundell har Sveriges största Youtubekanal men blev utan nomineringar i år.

Här är vinnarna på Guldtuben

Årets stjärnskott: Bianca Ingrosso

Årets Instagram: Filip Dikman

Årets podcast: Alice & Bianca

Årets lifestyle: Margaux Dietz

Årets beauty: Therese Lindgren

Årets gaming: Kimmy Power

Årets brand collaboration: Therese Lindgren

Årets serie: Therese Lindgren - ”Therese testar”

Årets entreprenör: Wilma & Emil Holmqvist

Årets Musical.ly: @nattid

Årets blogg: Bianca Ingrosso

Årets video: Margaux Dietz

Årets Youtube: Therese Lindgren

Årets humor: IJustWantToBeCool

Årets profil: Margaux Dietz

Årets budskap: Viktoria Harrysson

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.