Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-18 06:37

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/bianca-ingrosso-fortsatter-med-sminkreklam-trots-tre-fallningar/

Kultur

Bianca Ingrosso fortsätter med sminkreklam trots tre fällningar

Bianca Ingrosso
Bianca Ingrosso Foto: Erik Simander/TT

Trots tre fällningar hos Reklamombudsmannen (RO) så väljer influeraren Bianca Ingrosso att inte ändra marknadsföringen för sminkmärket Caia Cosmetics, skriver 

SVT.

TT Text

Fällningarna gäller två bilder och en reklamfilm, bland annat syns en kvinna slicka på en godisklubba och i en annan scen dricker en annan modell mjölk som rinner ner över bröstet.

”Reklam som framställer personer som sexobjekt, exempelvis genom klädsel, pose och miljö, på ett sätt som kan anses nedvärderande är objektifierande och anses könsdiskriminerande enligt praxis”, skrev RO i sitt utlåtande.

Ingrossos bolag har i ett yttrande sagt att fällningen begränsar kvinnors rätt att uttrycka sig och att det ”sänder fel signaler till unga kvinnor”.

Det är ovanligt att företag som fälls inte rättar sig efter bedömningen, enligt Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig

– De allra flesta aktörer på marknaden tycker att det är viktigt med den självreglering som RO utgör. De vill ta ett etiskt ansvar för sin reklam eftersom trovärdigheten hos konsumenterna har betydelse, säger hon till SVT.

Läs mer: 

Bianca Ingrosso: ”Glömde bort vem jag är” 

Ny fällning för Bianca Ingrossos sminkmärke – reklamen könsdiskriminerande