Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Bilder i ånga och andedräkt får Hasselbladpriset

Med ånga, rök, andedräkt och fotografi har den colombianske konstnären Oscar Muñoz ständigt fångat det flyktiga ögonblicket. Han tilldelas årets Hasselbladspris på en miljon kronor. 

Oscar Muñoz var från början en bildkonstnär som på 70-talet började använda sig av fotografi på grund av sitt intresse för realism. Blandningen av fotografi och andra mer förgängliga tekniker och material har sedan följt honom genom hans verk.

”Med stor skarpsynthet skapar han experimentella arbeten som belyser bildens förgänglighet och dess förändring i tid och rum. Oscar Muñoz verk präglas av ett eteriskt uttryck och erbjuder en metafor för människans varande”, skriver juryn i motiveringen.

Oscar Muñoz är sedan många år bosatt i staden Cali i Colombia, där han bland annat driver ”Lugar a dudas”, (Platsen för tvivel), ett projekt för unga konstnärer och skapar stora delar av sin egen konst. 

– Cali är min stad, det har varit den plats där jag vill leva. Trots allt är det där mitt neurotiska sinnelag fungerar bäst. Ljuset och klimatet passar mitt sätt att arbeta, säger Oscar Muñoz till DN.

Vad betyder det för dig att få Hasselbladpriset?

– Jag anser att det är en viktig bekräftelse av vad jag har gjort hittills och en utmaning för mitt framtida arbete.

Hur blev du intresserad av fotografi?

– I början av 70-talet fångades jag av realismen, då var det självklart att använda sig av det fotografiska språket. Sedan har fyra decennier av en svindlande utveckling av fotografin, tekniskt och i hur den den används, följt.

Du är känd för att använda tillfälliga material i din konst. Varför gör du det?

– Jag vill hängivet närma sig ögonblicket, fånga tidens flöde och fixeringen av bilden i mina verk. 

Dina konstverk verkar mycket påverkade av ett samhällsintresse?

– Ja, jag tror att det dagliga och konfliktfyllda förhållandet med mediet (och medierna) har påverkat och laddat bilderna i mitt arbete. 

Du använder ofta olika typer av medier vid dina utställningar, varför?

– Trots att jag insisterar på att använda vissa givna material, såsom vatten och kolstoft, använder jag också andra former, såsom dimma, ljus och det immateriella i en videoprojektion för att intensivt närma mig mina intressen – ett konfliktförhållande kring bilderna. 

Du har varit konstnär sedan 70-talet. Har ditt konstnärliga uttryck förändrats under perioden, och på vilket sätt?

– Ibland tror jag att jag har varit svängt runt samma sak alltid, som en hund som biter efter sin egen svans. Jag har bara använt olika sätt för att lösa situationen, säger Oscar Muñoz. 

Prisutdelningen hålls den 8 oktober i Göteborg. I samband med detta kommer en utställning med Muñoz verk att öppna på Hasselblad Center och en ny bok om den colombianske konstnären  ges ut. 

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.