Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Det blir en återkomst för Anders Zorn – mästaren på ögonblick

”Cigarettrökerskan”.
”Cigarettrökerskan”. Foto: Zornmuseet

Vår nationalmålare Anders Zorn är tillika Sveriges internationellt mest framgångsrike konstnär. Hans flitiga resande och utländska kundkrets manifesteras i sommarutställningarna på Zornmuseet i Mora och Sven-Harrys i Stockholm. Och i september öppnar Petit Palais i Paris en stor retrospektiv; ”Anders Zorn – Le maître de la peinture suédoise”.

Det blir en återkomst för Zorn, som gjorde raketkarriär i Paris där han var bofast med hustrun Emma 1888–96. Zornmuseets satsning ”Zorn och Frankrike” (t o m 20/8) genomlyser för första gången denna fruktbara tid och en del av verken här vandrar i höst vidare till Petit Palais.

Katalogtexten har skrivits av DN-medarbetaren Vibeke Röstorp, som skrev sin doktorsavhandling på temat ”Myten om hemfärden. Norska och svenska konstnärer i Frankrike 1889–1908”. Röstorp går igenom Zorns nätverk, var han bodde, rörde sig och ställde ut, liksom det franska mottagandet och kundkretsen i Paris.

Zorns stil var för tiden nyskapande och okonventionell, långtifrån samtida kollegors mondäna, tillgjorda societetsporträtt.

Zorn fick snabbt mycket positiva recensioner i fransk press, medaljer på Salongen och även Hederslegionen. Inledningsvis hade hustrun Emma Lamms kontakter med välbeställda judiska affärsmän och konstmecenater stor betydelse för hans karriär.

Men enligt Röstorp hade Zorn, ett konstnärligt underbarn från ytterst enkla förhållanden, en ”beundransvärd anpassningsförmåga”. Som skandinav var han ovanligt välintegrerad i franska societets- och kulturkretsar. Kontakten med inflytelserika samlare i Paris banade i sin tur vägen för än mer lukrativa beställningar i USA, där han bland annat fick porträttera tre presidenter.

I Zornmuseets katalog ser man hur mästerligt säkert och direkt han fångar personligheter. Hans stil var för tiden nyskapande och okonventionell, långtifrån samtida kollegors mondäna, tillgjorda societetsporträtt. Zorn excellerade i ett slags ögonblicksbilder målade med en impressionistisk touch och ljusbehandling.

Mest levande är nog barnporträtten i akvarell av ”Fröknarna Salomon (Enfants)” och ”Systrarna Schwartz”, varav den senare från 1889 ägs av Musée d’Orsay. Zorn var då bara 29 år men accepterade inga diktat från beställarna. Han visste sitt värde. Röstorp beskriver hur rasande Zorn blev på barnens mor, som hade synpunkter på skissen. Chockskadad fick madame Schwartz vackert retirera för att konstnären skulle slutföra dubbelporträttet, där flickorna i röda klänningar sitter vid var sitt staffli i ett soldränkt rum.

Zorn rörde sig också flitigt i Paris nattliv och fick på sin tid en cocktail uppkallad efter sig. Den pråliga, överförfriskade kvinnan i ”Natteffekt” var en prostituerad i kvarteren kring Place Pigall, medan ”Cigarettrökerskan” är skildrad med mildare ögon. Det är ett underbart sensuellt porträtt av en frimodigt leende kvinna, som finns med i både ”Zorn och Frankrike” och på Sven-Harrys konstmuseum.

”En annan Zorn” (t o m 13/8) innehåller verk som enligt presentationstexten inte visas så ofta, däribland en handfull foton och skulpturer. Jag känner dock igen det allra mesta på utställningen, även om det är färre folklivsskildringar och nakenbadande kvinnor än vanligt.

Här finns några atmosfäriska målningar med vatten från Zorns många resor, liksom exempel på paradparadgrenen porträtt. Och 16 etsningar, som mot slutet av Paristiden var det som starkast bidrog till Zorns ryktbarhet. Grafiska versioner av kända porträtt och Parismotiv som ”Omnibus” och ”Natteffekt” tillhör utställningens främsta behållning.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.