Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-24 04:20

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/bjorn-ulvaeus-startar-ny-datahubb-for-musikbranschen/

Kultur

Björn Ulvaeus startar ny datahubb för musikbranschen

Niclas Molinder och Björn Ulvaeus på SXSW i Austin Foto: Session

En ny datahubb för musikrättigheter har skapats för att låtskrivare lättare ska kunna få betalt. Björn Ulvaeus har varit med och grundat tjänsten Session.

Rätta artikel

Den beskrivs som ”världens första ekosystem för musikrättigheter som sömlöst täcker hela låtens levnadscykel; från skapandet i studion till lyssnaren hos streamingtjänsten”. Session, som tidigare gick under namnet Auddly, är grundat av Björn Ulvaeus och Niclas Molinder och bakom intiativet står musikbolagen MXM Music (Max Martin), Avid Technology, Universal Music Group och DDEX.

– Det började som en låtskrivarhubb med en bakomliggande idé att samla ihop korrekt data så tidigt som möjligt. Den kreativa processen är så komplicerad nu för tiden med många inblandade i samma låt. Det är inte längre som förr i tiden när det bara var jag och Benny som satt i ett rum, säger Björn Ulvaeus. 

Lösningen presenterades första gången på teknik- och mediefestivalen South by Southwest i Austin i torsdags. Bakgrunden till satsningen är bland annat att hanteringen av musikskapares rättigheter har halkat efter i samband med den digitala revolutionen i musikbranschen. Artister, låtskrivare, producenter och musiker har också fått svårare att få rimlig ersättning för sitt arbete. 

Med hjälp av Sessions teknologi, som heter creator credits, ska managers, skivbolag, förlag, upphovsrättsorganisationer, distributionstjänster och strömningstjänster enkelt kunna få information om vilka musikskapare som är inblandade i ett verk. 

– Dataproblemet är ett av de största problemen i musikindustrin i dag. Alla kan relatera till en låt, det är något man hör i högtalarna och betalar för som konsument. Men under resan från studion till konsumenten passerar en låt en otroligt stor mängd olika personer, organisationer och företag som representerar skaparen i olika juridiska former. Och det är omöjligt för den enskilde kreatören att hålla ordning på var den informationen ska någonstans, säger Niclas Molinder.