Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-25 11:14

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/bjorn-wiman-darfor-far-sara-parkman-dns-kulturpris/

Kultur

Björn Wiman: Därför får Sara Parkman DN:s Kulturpris

Sara Parkman får DN:s Kulturpris för sin förnyelse av både folkmusiken och ett religiöst idéarv. Det hon gör är en sensation, skriver DN:s kulturchef Björn Wiman.

Utan snö i stora delar av landet känns årets oxveckor till och med mörkare än de brukar. Också civilisationen tycks ha drabbats av ett särskilt mörker. Många upplever hur extrema ytterligheter tar kommandot i samhället och hur saker ställs på sin spets. Starka krafter försöker göra även kulturlivet till ett stridsfält för oförenliga ytterligheter. 

Som tur är kommer de inte att lyckas. De som skapar den friaste och bästa konsten kommer att fortsätta lysa upp världen – och ibland sätta den i en ny rörelse. 

Det gäller alla de som i år nominerades till DN:s Kulturpris, det enda kulturpriset med den genreöverskridande ambitionen att låta konstarterna belysa inte bara världen, utan även varandra. Författaren Anna-Karin Palm har gjort en litterär legendar levande igen och Livia Millhagen en virtuos skådespelarprestation med hela sin kropp och själ som insats. Niki Lindroth von Bahrs levandegjorda miniatyrer iscensätter mänsklighetens tragikomiska belägenhet och Levan Akin har skapat en film som har förändrat världen för många utsatta människor. De har alla – på sitt sätt – lyst upp världen.

När hon ropar ut sitt inre mörker i ”Kyrie eleison” fyller hennes röst också ut ett tomrum i vår tid

Detta gäller förstås också årets vinnare, musikern Sara Parkman, som med albumet ”Vesper” på ett sensationellt sätt gett nytt liv åt inte bara folkmusikens tradition utan även till ett ofta förbisett religiöst idéarv. När hon ropar ut sitt inre mörker i ”Kyrie eleison” fyller hennes röst också ut ett tomrum i vår tid – och visar hur religionen kan ge form åt livet.

Jag tror att det är en insikt hon delar med årets mottagare av kritikerpriset Lagercrantzen Leif Zern, som är starkt förankrad i en judisk tanketradition. Tillsammans står de för övertygelsen att männi­skan är större inuti än utanpå. Ingen upplysning blir komplett utan mörkret.