Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Skrällaffären kan bli en injektion – om den sköts rätt

Foto: Christine Olsson/TT

Ljudboksföretaget Storytel köper anrika förlagsgruppen Norstedts.

En symbolisk jätteskräll – och en tydlig fingervisning mot framtiden. Det är bilden när Sveriges äldsta bokförlag köps av branschens färskaste digitala uppstickare.

Sveriges mest anrika förlag, grundat 1823 med den klassiska Norstedtsborgen på Riddarholmen i Stockholm som ståtfullt signum, köps alltså av den digitala ljudboksdistributören Storytel, som funnits i bara tio år. Norstedts är förlaget med anor som kungligt boktryckeri, som länge hade lagboken och de stora ordböckerna som ryggrad.

Läs mer: Storytel köper Norstedts

Det är Ingmar Bergmans, Per Olov Enquists och Torgny Lindgrens förlag, hem för en rad Nobelpristagare och klassiska förläggarprofiler genom åren.

Att detta anrika förlagshus skulle säljas av ägarna KF var ingen nyhet. Men att det är Storytel som är köparen är det – ett företag vars existens för bara sex år sedan räddades av att vd:n och grundaren Jonas Tellander medverkade i SVT:s entreprenörsshow ”Draknästet”.

Det är förstås en sanslös saga, värdig en bransch som sysslar med bra berättelser. Storytel startade 2005, då under namnet Bokilur, med den enkla idén att strömma ljudfiler till mobilen. Till en början gick det trögt – detta var före Spotify och Netflix och innan någon riktigt hade förstått det mobila genombrottets slagkraft.

Affären är förstås en oemotståndlig bild av hur den nya ekonomin tar över den gamla.

Sedan har det gått desto bättre. I dag har företaget runt 100 anställda (ungefär lika många som Norstedts), ett börsvärde på strax över 800 miljoner kronor och en omsättning på drygt 300 miljoner kronor i fjol, med en blygsam vinst.

Affären är förstås en oemotståndlig bild av hur den nya ekonomin tar över den gamla.

Jonas Tellander gör analysen att den digitala ljudboken i volym och pengar om några år kommer att vara större än pocketboken och inom redan tio år kanske större än den tryckta boken. Redan i fjol köpte Storytel också förlagsgruppen Massolit, som bland annat äger B Wahlströms bokförlag, med det uttalade målet att ”komma nära berättelserna”.

För bara en vecka sedan presenterades Storytel Original, ett nytt format som går ut på att skapa nyskrivna, egenproducerade berättelser i syfte att minska beroendet av de traditionella förlagen och öka vinstmarginalen. Med data från 200 000 användare i ryggen kan detta i grunden förändra synen på litterärt berättande; förebilden finns hos tv-jättarna Netflix och HBO och näthandelssajten Amazon.

Är då affären bra eller dålig för Norstedts? Ett svar kan finnas i en jämförelse med när just Amazons grundare Jeff Bezos förvärvade klassiska Washington Post för tre år sedan. Då steg ramaskrina mot himmelen, i dag är de flesta överens om att köpet var det bästa som kunde hända Washington Post – inte minst på grund av Bezos förmåga att kombinera sitt närmast fanatiska digitala engagemang och med en förståelse för den anrika tidningens unika traditioner och värden.

Om den nya ledningen för Sveriges äldsta bokförlag kan göra samma sak – men bara då – kan dagens affär bli en injektion för både Norstedts och den svenska bokbranschen.

Läs mer: Linus Larsson: ”Affären visar att ljudboken är den riktiga e-boken”

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.