Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-01 01:46

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/bocker/lasforstaelsen-sjunker-nar-skolan-segregeras/

Kultur

Läsförståelsen sjunker när skolan segregeras

Läraren Lina Lindner läser ”Pricken” tillsammans med Otto Bäccman, som går i andra klass på Aspuddens skola. Elever upp till nian har inom ramen för ett läsprojekt på olika sätt arbetat med boken om den annorlunda, prickiga kaninen.
Läraren Lina Lindner läser ”Pricken” tillsammans med Otto Bäccman, som går i andra klass på Aspuddens skola. Elever upp till nian har inom ramen för ett läsprojekt på olika sätt arbetat med boken om den annorlunda, prickiga kaninen. Foto: Lars Epstein

Ökade klyftor inom skolan har fått konsekvenser för svaga elever. Undervisningen behöver förändras för att stärka läsförmågan, menar forskare. I Aspudden gjorde elever på alla stadier sin egen textanalys av boken ”Pricken”.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in