Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-07 00:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/bokbranschen-oroas-over-amazons-laga-priser/

Böcker

Bokbranschen oroas över Amazons låga priser

Amazons paket på väg till kunderna från en anläggning i USA.
Amazons paket på väg till kunderna från en anläggning i USA. Foto: Ross D Franklin/AP

Efter coronavåren kommer Amazonhösten. Men hur allvarligt är egentligen ”hotet” från den amerikanska e-handelsjätten mot den svenska bokbranschen? Sänkta bokpriser kan gynna konsumenterna men på sikt försvåra överlevnaden för bokhandlare, förlag och författare.

Någon gång i höst, troligen i samband med Black Friday. Det är tidpunkten då amerikanska Amazon förväntas lansera sin e-handelstjänst i Sverige. Spekulationerna om en etablering har pågått i 20 år, men tycks aldrig ha varit så konkreta som nu.

– Vill fler sälja böcker i Sverige så är det bra. Vad branschen är rädd för är att Amazon ska försöka sänka priserna på ett dramatiskt sätt för att ta marknadsandelar, säger Daniel Sandström, litterär chef och förläggare på Albert Bonniers förlag. 

Han tror att det är viktigt att Amazon anpassar sig till svenska förhållanden för att etableringen ska bli lyckad.

– Företaget har inget superbra rykte som arbetsgivare. För att bli en del av ekosystemet i den svenska bokbranschen behövs också strategier kring hållbar utveckling när det gäller till exempel logistik och distribution.

Daniel Sandström
Daniel Sandström Foto: Nicklas Thegerström

Pressade bokpriser ser Daniel Sandström som ett hot mot bokens status. Men han säger att han hade varit mer oroad om Amazon hade etablerat sig för 4-5 år sedan.

– Den svenska bokbranschen har flera gånger visat att den kan ställa om och anpassa sig till nya utmaningar, inte minst under vårens coronakris, men även till digitalisering när det gäller e-handel och ljudböcker. 

Maria Hamrefors, ordförande i Svenska Bokhandlareföreningen, framhåller att både näthandeln och strömningstjänster för ljudböcker redan är väl utvecklade i Sverige.

– Vi har en fungerande bokmarknad och även om det är tufft för många fysiska bokhandlar har man lärt sig att hantera e-handeln. Vi har två starka aktörer i Adlibris och Bokus som båda har ett brett utbud, bra kundservice och snabba leveranser. Så där tillför inte Amazon något nytt, säger hon.

 

Maria Hamrefors
Maria Hamrefors Foto: Lars Lindqvist

Däremot menar även Maria Hamrefors att ytterligare digitalisering riskerar att pressa bokpriserna från en redan låg nivå.

– Låga priser är förstås bra för konsumenterna om de vet exakt vad de letar efter. Men den som vill ha vägledning och tips vänder sig hellre till personalen i bokhandeln. Vi har sett att vissa fack- och barnböcker och även kvalificerad skönlitteratur har haft svårt att hitta sina läsare i näthandeln.

Via de europeiska och internationella bokhandelsorganisationerna kan branschen dra viss lärdom.

– Det man säkert vet är att hela handeln i ett land påverkas när Amazon etablerar sig.

Grethe Rottböll
Grethe Rottböll Foto: Henrik Montgomery/TT

Även Svenska Författarförbundets ordförande Grethe Rottböll ser en farhåga med eventuella sänkta bokpriser:

– Boken är redan för billig. Vi är oroliga både för författarnas försörjning och för den fysiska bokhandelns existens. Det är en viktig plats för oss att verka och vara på. Vi har lyft frågan om fasta bokpriser men inte fått något större gehör för det, säger hon.

Pelle Andersson
Pelle Andersson Foto: Mickan Palmqvist

Pelle Andersson, förlagschef på Ordfront, tycker att det är negativt när en aktör blir alltför dominerande, vilket Amazon blivit på den globala marknaden. Sänkta bokpriser tror han leder till så kalla ”bestsellerism” som gynnar ett fåtal storsäljare på den smalare litteraturens bekostnad.

– Ordet får ingen skyddad position. Vi kränger böcker som vi kränger korv, det tycker jag är en sorglig utveckling.

Nätbokhandeln Adlibris är ett av de företag som riskerar utsättas för en direkt konkurrens av Amazon.

Jonas Karlén
Jonas Karlén Foto: Juliana Wiklund

– Vi och branschen har noterat att ju fler aktörer som finns på en marknad och som erbjuder litteratur i olika format, desto större blir intresset för läsandet. Och oavsett en etablering av Amazon eller någon annan aktör så fortsätter vi fokusera på det vi alltid gjort, nämligen att förse våra kunder med ett brett sortiment av litteratur till attraktiva priser med snabba leveranser, säger vd Jonas Karlén till DN.

Läs mer: Flera källor bekräftar: Amazon kommer till Sverige i höst

Ämnen i artikeln

Böcker
Amazon

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt