En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-19 09:13

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/bokrecensioner/bokrecension-juli-zeh-skriver-rafflande-om-en-kuslig-framtid/

Bokrecension: Juli Zeh skriver rafflande om en kuslig framtid

Bild 1 av 2 Den tyska författaren Juli Zeh skildrar spirande fascism och terrorbusiness.

Juli Zehs ”Tomma hjärtan” är rätt misslyckad som idéroman men utmärkt som politisk thriller. Kristina Lindquist läser en tät och flödande bok om en dold fiende på terrorismens marknad.

”Vatten trängde ned i strupen, i bihålor, i luft- och matstrupe, hon ville spotta ut det men lungorna hade redan fullständigt kollapsat. Hon insåg att hon under inga omständigheter fick tappa kontrollen, och tappade kontrollen.”

Skendränkning är det sjätte steget, och Britta måste testa alla steg. Som grundare av republikens första självmördarförmedling tillhandahåller hon och hennes partner nämligen lämpliga kandidater till den som behöver sådana – må det vara IS, miljönissar eller den brokiga samling nationalister som följt Brexit i spåren. Deras hemliga affärsmodell har stabiliserat branschen och ser till att ”känslan av hot är precis lagom doserad för samhällets behov”. Frågan är bara om de har börjat få konkurrens.

Ni hör ju. Intrigen i Juli Zehs nya roman ”Tomma hjärtan” är en intrikat och fantasifull konstruktion – som med en välvillig läsare ändå känns alldeles självklar. Terrorserviceföretag, säger du? Ja, hur skulle den nära framtiden annars se ut?

Den dystopiska tematiken känns igen, men jämfört med hälsodiktaturen i ”Corpus delicti” (Weyler, 2010) skapar Zeh i den här romanen ett universum som är intill förväxling likt vårt eget. Det här är den plats som väntar oss runt hörnet, där alla fortfarande minns flyktingkrisen och där Donald Trump fortfarande är ett namn att räkna med. Att regeringspartiet Myndiga medborgare – ett litterärt syskon till Alternativ för Tyskland – monterar ned demokratin märks ärligt talat inte särskilt mycket. Inte för den medelklass som likt Britta bara vill ha en ”fridfull tillvaro åt sig och sin familj”.

”Tomma hjärtan” bär utan tvekan på lovade ansatser till en skarp idéroman i Brechts tradition, där ingen kan göra gott i en förlorad värld. Här gäller frågan vilken roll man ska välja i den spirande fascismens persongalleri, där det knappast är mer ädelt att odla sin trädgård än att vara drivande i den politiska utvecklingen.

När väninnan Janina njuter i fulla drag av att de flesta saker ”inte angår henne” går tankarna till den nyligen bortgångne poeten Claes Andersson, som i en känd dikt skriver om att se upp med dem som bara vill leva sina liv i fred – de skyr nämligen inga medel. Britta själv framstår som ett slags Mor Courage som profiterar på rädsla och lidande, i framgångsrik symbios med tidsandan. Om det inte vore för det ständiga illamåendet skulle hon nästan kunna intala sig själv att hennes smidiga terrorbusiness ersätter något ännu värre.

Problemet är bara att bokens moraliska frågeställningar aldrig riktigt blir en del av gestaltningen, utan främst dyker upp utanför själva berättelsen. Det politiska världsbygget kan närmast beskrivas som summariskt – trots gyllene detaljer som att papperstidningen fortfarande trycks i en liten upplaga för ”nostalgiska ironiker”. I dialoger med väninnan redovisar vår huvudperson deprimerande fakta som att 67 procent av hennes landsmän gärna byter bort sin rösträtt mot en tvättmaskin. Men detta förhållande får varken kropp eller verklig funktion i romanen, utan ligger bara där som en ensam bit scenografi.

Med allt detta sagt kommer den läsare som klarar av att lösgöra sig från författarens högstämda intentioner dock att bli rikligt belönad, ända fram till slutet. För om Juli Zeh har skrivit en misslyckad idéroman har hon samtidigt åstadkommit en alldeles utmärkt politisk thriller. Tät och flödande, och med en exakt medvetenhet om spänningens väsen och villkor. Gestaltningen av Brittas inre sönderfall är en rysare i egen rätt, som rör sig parallellt med den yttre kampen mot en dold fiende på terrorismens marknad.

”Tomma hjärtan” är helt enkelt en riktigt rafflande roman, med den sortens andlösa tempo som gör att någon av streamingtjänsterna förr eller senare kommer att omvandla den till en omsusad tv-serie. Den kommer att vara bra, men inte lika bra som boken.