En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-27 12:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/bokrecensioner/bokrecension-spretig-novellsamling-for-ungdomar/

Bokrecension: Spretig novellsamling för ungdomar

Illustration: Vox by Opal

I ”Du springer” medverkar en salig blandning författare och serieskapare. Men novellformatet passar tyvärr inte alla.

”Du springer” är en samling texter och serier på tema uppväxt. Texten på baksidan förklarar flummigt att antologin vill undersöka de speciella ögonblick i tonåren som formar oss som människor, som berättar om att bli vuxen eller inte bli det.

Boken känns lyxig i handen. Formatet är en storlek större och det finns ett blått band i pärmen med vars hjälp du kan markera sida. Eftersom innehållsförteckningen tråkigt nog saknar sidnummer kommer det väl till pass.

Elva författare och serieskapare medverkar med nyskrivet material: ungdomsboksförfattarna Elin Bengtsson, Mattias Edvardsson, Klara Krantz, Karl Modig, Yrsa Walldén och Flora Wiström, feministiska serietecknarna Ruhani och Bim Eriksson, youtubern och spoken word-poeten Iman Talabani, lilla Augustprisetvinnaren Saga Miketinac samt debutanten Amanda Jonsson.

Den saliga blandningen av etablerade författare och nykomlingar är antologins stora behållning. Det är spretigt men också spännande att bläddra bland bidragen. Bengtssons novell ”Du springer” har fått ge namn åt samlingen och det är lätt att förstå varför. Det är en vacker berättelse om att gå sin egen väg. Särskilt roligt är det att youtubern och spoken word-poeten Talabani medverkar. Jag har aldrig sett henne i text förut och hennes bidrag ”Städa” sticker ut med sin blaserade ton. Modigs ”(Hemma)”, om att leva med en psykiskt instabil mamma, är också gripande.

Andra kämpar med det korta formatet. Den ironi som var så hejdlöst rolig i Walldéns tidigare ”Flickvänsmaterial” (2018) blir i novellen ”A-brunn” enbart störig. Vidare känns bildkonstnären Ruhanis serie ”Sorgens fem faser” insmickrande och jag saknar humorn och färgerna från hennes normala bildvärld. De övriga texterna är jämnare och ger nya perspektiv på ungdomslitteraturens favoritämnen: döden, vänskap, kärlek och sexualitet.

Det har skett ett uppsving för det korta formatet under 2010-talet. Paddor och smarta telefoner har ökat efterfrågan på snabblästa verk, 2013 fick novellkonstens mästare Alice Munroe Nobelpriset och samma år började Bonniers ge ut en svensk version av det brittiska litterära magasinet ”Granta” fyllt av kortare skönlitteratur, 2018 publicerades den rika samlingen ”Svenska noveller: Från Almqvist till Stoor”.

Ungdomslitteraturen har hoppat på trenden och det finns novellsamlingar om allt från hästar till skräck. Med det i åtanke önskar jag att ”Du springer” haft ett tydligare syfte.