En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-18 17:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/bokrecensioner/ungdomsbok-att-vaxa-upp-mellan-hederskultur-och-rasism/

Ungdomsbok: Att växa upp mellan hederskultur och rasism

Kristina Aamand har skrivit ”Under ditt finger”. Foto: Amy Gibson

Problematiseringen av hederskultur och att sätta familjens förväntningar före sina egna behov. Det ligger som ett raster över romanen ”Under ditt finger”, skriver Emma Holm.

Sheherazade är 17 år och slits mellan att vara en dygdig, muslimsk flicka som lever upp till sina föräldrars förväntningar och att försöka anpassa sig till den danska, kritvita skolmiljön. Hon är döpt efter Scheherazade i ”Tusen och en natt”, som varje kväll berättar en fängslande saga för kung Shahriâr för att slippa avrättas.

I ”Under ditt finger” finns en klassisk konflikt: mamman vill att Sheherazade ska bli läkare, själv vill Sheherazade skriva. Pappan vårdas för dåligt hjärta, men lider uppenbart av posttraumatisk stress efter familjens landsflykt och sin egen överkonsumtion av krigsnyheter. Det är på sjukhuset, när pappan precis blivit inlagd, som Sheherazade möter Thea.

Danska Kristina Aamand har varit verksam som författare av böcker för både vuxna och unga sedan 2007, men detta är den första som översatts till svenska. Titeln ”Under ditt finger” anspelar på ett arabiskt talesätt.

”Du vill inte hamna under mitt finger. Det betyder: Uppför dig ordentligt, annars kommer folk att peka finger åt dig”, förklarar Sheherazade för Thea.

Illustration: Natur & Kultur

Problematiseringen av hederskultur, av vad som är haram – tabu – och att sätta familjens förväntningar före sina egna behov, ligger som ett raster över romanen.

Det som börjar som vänskap utvecklas till något mer. Sheherazade inser att hennes känslor för Thea är omöjliga, men kan inte låta bli. Det blir ibland lite väl mycket plakatteater över det kritiska förhållningssättet till islam och den bristande integrationen i Danmark. Klasskamraterna är nästan parodiskt oförstående inför att Sheherazade inte får dela stuga med killarna på lägerresan, läraren deklarerar för alla att halal självklart ska serveras för hennes skull, och valet att bära slöja måste avhandlas med diverse blåögda danskar, även Thea. Thea å sin sida står för den sköna, medvetna medelklassen, tar med Sheherazade på poesiklubb och presenterar henne för vänner som brinner för att diskutera mens-tabut.

Samtidigt tar Kristina Aamand upp verkligt svåra, viktiga ämnen, som om den psykiska ohälsan inom familjen, som inte riktigt går att ta i. Eller när Sheherazades granne en kväll i tvättstugan delger henne sin livshistoria med ett arrangerat äktenskap som kantats av hot och våld. Eller när sanningen om Sheherazades läggning kommer fram, och mamman reagerar med panik och distanserar sig. Det blir berättelser i berättelsen, och på ett elegant sätt gör Aamand Sheherazade till sin namne i ”Tusen och en natt” – i fruktan för avrättning, om än en social sådan, berättar hon sig till sist fri.