En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-18 11:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/bokrecensioner/ungdomsbok-en-nervkittlande-foralskelse-skildrad-fran-tva-hall/

Ungdomsbok: En nervkittlande förälskelse skildrad från två håll

Illustration: Wibom Books

”Hjärtestorm/Stormhjärta” är inte bara ett seriealbum utan två: Viola och Storm får båda berätta sin historia, med varsin tecknare.

Det börjar med någonting litet, till synes obetydligt. Två axlar som snuddar vid varandra intill skolans cykelställ, blickar som möts och strösslas med ett ”supergulligt” leende… och i allt det lilla börjar någonting stort att gro.

Tonårstjejen Viola sätter ord på förälskelsen i sin dagbok, senare på kvällen; ”Det känns som en stor, vacker såpbubbla. Eller som ett fågelägg med väldigt tunt skal. Ingen får röra det, för då går det sönder”.

Viola är kär i Storm, som spelar trummor och snattar tjejtidningar från biblioteket, när ingen ser. Men är han kär i henne – och om han är det, varför svarar han då nej när hon frågar om de kan bli ihop?

Illustration: Katrine Clante

”Hjärtestorm/Stormhjärta” är någonting så ovanligt som två seriealbum i ett. Det är två skildringar av en och samma nervkittlande kärlekshistoria, först berättad ur Violas perspektiv, sedan ur Storms. Texten är skriven av danska författaren Anette Herzog, som debuterade år 2000 och som sedan dess arbetat upp en prisbelönt bibliografi där just ”Hjärtestorm/Stormhjärta” nominerats till såväl Nordiska rådets litteraturpris som tyska Deutscher Jugendliteraturpreis 2017.

Vad är det för mening med att försöka vara cool, när man kan vara sig själv?

Violas berättelse är illustrerad av Katrine Clante, Storms av Rasmus Bregnhøi och trots att deras manér och temperament skiljer sig, gifter sig ändå deras stilar förvånansvärt väl. Bregnhøi, som bland annat gett liv och färg åt den klarsynta, charmiga serien om Mira som i höst kommer med en del två på Lilla Piratförlaget, bidrar med en rapp humor, skärpa och vitalitet till Clantes böljande linjer, fluffiga landskap och känslobaserade bildberättande med flickrummet som fond.

Illustration: Rasmus Bregnhøi

Det är en lyckad kombination som får helheten att djupna i stället för att spreta, vilket behövs då huvudberättelsen ofta tar snåriga omvägar och pauser när narrativet blandas med skissartade, pedagogiska instick. I serien ”Är jag normal?” avhandlas pubertet, snoppstorlek och porr och i en annan görs nedslag i klassiska tragedier och kärlekshistorier, som bland andra ”Romeo och Julia”, ”Den unge Werthers lidanden” och ”Anna Karenina”. Det är högt och lågt, hjärta och smärta, kropp och knopp. ”Hjärtestorm/Stormhjärta” är som en vuxnare, uppbygglig, dansk Kamratposten, där etnologiska djupdykningar blandas med krass information om en kropp i förändring.

Den verkliga vändningen kommer i ”Stormhjärta” där pojkens känsloliv och tillkämpade självsäkerhet dissekeras och kläs av – för vad är det för mening med att försöka vara cool, när man kan vara sig själv?