Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Bonnier slår ihop magasinsverksamheter

Mediekoncernen Bonnier slår ihop sina två svenska magasinsverksamheter och skapar en magasinsjätte. Bonnier News vd Anders Eriksson utesluter inte att det kan bli personalnedskärningar.

Bonnier Magazines & Brands, som ger ut magasin som Amelia och Teknikens Värld, flyttas till koncernens andra magasinsverksamhet Bonnier News Lifestyle. Planen är att sammanslagningen ska ske vid årsskiftet, skriver Dagens Industri.

Anders Eriksson, vd för Bonnier News, säger till DN att det är för tidigt att prata om eventuella personalnedskärningar i samband med sammanslagningen. 

– I dagsläget är inget klart vad gäller personalnedskärningar, eftersom det inte finns någon färdig plan för hur det här ska genomföras. Men jag utesluter inte att det blir personalnedskärningar. Planen kommer att bli klar mot slutet av oktober, säger han.

Betyder sammanslagningen något konkret för läsaren av Bonniers magasin?

– På kort sikt betyder den väldigt lite. Magasinen kommer att fortsätta komma ut som vanligt. På sikt hoppas jag att vi kan göra ännu bättre produkter och skapa ännu bättre kunderbjudanden, också på den digitala sidan, säger Eriksson.

Det är den digitala marknaden som Anders Eriksson ser som den stora utmaningen för den nya magasinjätten. 

– Printmarknaden är vikande, men relativt stabil. Men på den digitala sidan har magasinsvärlden utmaningar. Det gäller att slå vakt på den stora målgrupp som vill ha våra printprodukter, men sedan gäller det att hitta tillväxt och digital transformation och det har varit svårt på många håll. Jag hoppas att vi kan hitta bättre möjligheter i ett större ekosystem som vi har totalt sett på Bonnier News, säger Eriksson.

Enligt Lars Dahmén, vd för Bonnier Magazines & Brands, görs sammanslagningen för att man ska få tillgång till den digitala kompetens som finns inom affärsområdet News.

”Att få ihop de här två delarna till ett starkt magasinsbolag är vad vi ser framför oss”, säger han till Dagens Industri.

Magazines & Brands har haft en svag utveckling, med personalnerdragningar tidigare under året, och i fjol minskade affärsområdet Magazines rörelseresultat med en tredjedel till 167 miljoner kronor, samtidigt som intäkterna krympte med 9 procent till drygt 3,4 miljarder kronor. 

Anna-Clara Welander, nuvarande chef för Bonnier News Lifestyle, blir ansvarig för all svensk magasinsverksamhet i koncernen.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.