Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Bookbeat lanseras i Tyskland

Den tyska ljudboksmarknaden växer snabbt, och nu lanseras den svenska tjänsten Bookbeat i landet.

Svenska ljudboksföretag har länge tävlat om att etablera sig internationellt. I mars meddelade Storytel att de expanderar till Ryssland, Spanien, Indien och Förenade Arabemiraten, och samma månad gav sig Bookbeat in på den brittiska marknaden.

Nu meddelar tjänsten att de lanserar sig på den tyska marknaden. Där är ägaren Bonnier redan etablerad genom Hörbuch Hamburg Verlag, som läser in storheter som Herta Müller och John le Carré.

– Tyskland är en av världens största ljudboksmarknader med en potential som är svår att matcha någon annanstans i världen, säger Bookbeats vd Niclas Sandin.

Precis som i Storbritannien är Amazons jättetjänst Audible redan väletablerade. Hur ska det gå?

– Audible finns i stort sett över hela världen, så det går nog inte att undvika dem. Vår huvudkonkurrent i Tyskland är främst cd-skivan som står för 70 procent av marknaden. Så vi går gärna in på en marknad där vi har de förutsättningarna. Sedan har vi visat i Sverige att det går att etablera sig där det redan finns en stor aktör, säger Niclas Sandin från en brittisk tågperrong.

Har ni och Storytel har delat upp världen mellan er?

– Vi är två små svenska bolag som försöker sprida obegränsad lyssning i resten av världen, men än så länge är vi bara i startblocken.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.