Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-28 04:46

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/camilla-lundberg-putins-primadonna-ar-ett-konventionellt-val/

Musik

Camilla Lundberg: Putins primadonna är ett helt ospännande val

Anna Netrebko under en konsert på Bolsjojteatern i Moskva.
Anna Netrebko under en konsert på Bolsjojteatern i Moskva. Foto: Vyacheslav Prokofyev/TT

Hon är operavärldens största covergirl med krämig stämma och utstrålning som ett mindre kärnkraftverk. Anna Netrebko är färgstark på det granna ryska viset och en prydnad för Putin. DN:s Camilla Lundberg tycker Polarpriset gjort ett alltför konventionellt val. 

Mer glamorös operadiva utanför dragscenen är svårt att uppbringa. Anna Netrebko är sedan millennieskiftet operakonstens absoluta fixstjärna; ett affischnamn som säljer utsålda hus snabbare än strassblink.

Hon har ju allt, den 48-åriga ryska sopranen. Den stora krämiga stämman, med åren allt mörkare beslöjad. Skönheten, fortfarande med drag av Disneys Snövit. Utstrålningen, som ett mindre kärnkraftverk. Artisteriet, alltifrån magnifika kejsarinnor till blyga brodöser. Arbetskapaciteten, uppodlad och skolad i Sankt Petersburg.

Anna Netrebko
Anna Netrebko Foto: Alexander Zemlianichenko/AP

Anna Netrebko är en unik artist, men också en produkt av demondirigenten Valery Gergievs framgångsregemente på Mariinskijteatern. Här drillades hon i den stora ryska traditionen (minus dess vobbliga vibrato) och trädde ut på västscenerna som en fullfjädrad primadonna. Hennes Traviata, i den lilla röda som blivit ikonisk, var mer än ett bombnedslag. En mer sårbar och hjärtslitande Verdihjältinna hade inte upplevts sen Callas dagar.

I tjugo år har hon varit operavärldens största cover girl och, som det anstår en diva, bjudit på en och annan skandal. Men Metropolitan, Wienoperan, Covent Garden etcetera – och nu även Polarpriset – har alltid förlåtit hennes fel och snedsteg. Som när hon donerade en miljon rubel till ett operahus i det rebellkontrollerade Donetsk eller avfärdade metoo med motiveringen att det rör sig om talanglösa artister.

Trots att hon sedan länge bor i Österrike förblir Anna Netrebko färgstark på det granna ryska viset och en prydnad för Putin. Hon är för stor för att sätta sin fot på en svensk scen. Men vi är många som beundrat henne i Metropolitans sändningar på Folkets hus biografer. Man får förmoda att Polarpriset säkrat hennes närvaro i Stockholm, kanske till och med för att klämma ur henne en ton eller två. Det skulle kunna motivera det utomordentligt konventionella valet av Anna Netrebko, som annars fått alla priser som finns, särskilt från Ryssland.

Men danskarnas Léonie Sonningpris, finare och dyrare, går i år till den superspännande sopranen och dirigenten Barbara Hannigan. 

Läs mer: 

Nils Hansson: Diane Warren är inte känd, men vi har alla hört hennes låtar

Låtskrivaren Diane Warren och operasångerskan Anna Netrebko får Polarpriset