Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Stemmes sopran utstrålar en allt omslutande värme

Nina Stemme tar emot Birgit Nilsson Prize av H.M Konung Carl XVI Gustaf.
Nina Stemme tar emot Birgit Nilsson Prize av H.M Konung Carl XVI Gustaf. Foto: Fredrik Stehn

Sopranen Nina Stemme har flera gånger utsetts till världens bästa operasångerska. Nu har hon tilldelats Birgit Nilsson-priset på en miljon dollar.

Det är ju faktiskt ett Nobelpris, the Birgit Nilsson Prize. Har man inte förstått den skånska supersopranens storhet på annat sätt, så begriper man en miljon dollar. Birgit Nilsson sjöng ihop inte bara ett ojämförligt kulturellt kapital, utan också en ansenlig förmögenhet.

Strategisk, såväl vad röstens utveckling som den konstnärliga karriären beträffade, planeradehon skickligt sitt eftermäle med en väl genomtänkt stiftelse.

På Kungliga Operan i närvaro av kungapar och avsatt statsminister, var det dags för den första sångerskan att belönas med en Nilssonsk dollarmiljon. Efter pristagare som tenoren Placido Domingo (2009), dirigenten Riccardo Muti (2011) och Wienfilharmonikerna (2014) väntade alla på det givna valet: sopranen Nina Stemme. 

För ingen har som hon axlat Nilssons tunga Turandotmantlar, svingat valkyriespjuten och dansat med Salomes sju slöjor på de största scenerna. Fast på sitt eget sätt, utan vikingahjälm och inte sällan med patinerade paltor eller i dräkt och pumps.

Och framför allt med sin egen stämma. Till skillnad från Nilssons ”laserstråle av silver”, som galavärden och Broadwayveteranen Mary Beth Peil återkom till, utstrålar Stemmes sopran en allt omslutande värme. Som hon inte upplät på prisgalan, men väl sin vackert mörka talröst i ett pristack som inte minst riktades till den kommunala musikskola där allt tagit sin början.

Sjöng gjorde i stället den nytända sopranstjärnan Christina Nilsson – nyss belönad med ett halvmiljonstipendium – och den garvade barytonstjärnan Bryn Terfel. Sjöng och sjöng; han väste, vrålade, viskade, ömsom med fullt spjäll på sin mäktiga basstämma. Höll publiken i ett järngrepp med den flygande Holländarens gotiska skräckvision, släntrade in i strumplästen för.

Barytonstjärnan Bryn Terfel.
Barytonstjärnan Bryn Terfel. Foto: Fredrik Stehn

Mästersångarnas skomakararia och ryckte en imaginär loppa från prisdirektörens panna i Falstaffs isterbukmonolog.

Bryn Terfel prisade Nina Stemmes hängivenhet till operans disciplin (”så många bröllop, begravningar och tennismatcher som hon missat”), liksom Placido Domingo på videolänk (”this real daughter of Sweden”). Svensk operasångerska är här det högsta tänkbara beröm!

Själv har Nina Stemme liknat sin signaturroll Brünnhilde vid Pippi Långstrump.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.