Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-22 13:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/christer-bjorkman-startar-american-song-contest/

Kultur

Christer Björkman är med och startar American song contest

Dave Goodman, Ola Melzig, Christer Björkman och Anders Lenhoff. Foto: Clas Svahn

TEL AVIV. Christer Björkman går från Europa till USA. Efter fem år som tävlingsproducent för Eurovision song contest och 18 år med Melodifestivalen är Björkman nu med och startar The American song contest.

Rätta artikel

Beskedet om att Christer Björkman satsar på USA och en helt nyskapad musiktävling kom klockan 12 svensk tid på onsdagen.

– Melodifestivalen och Eurovision har varit en del av mitt liv sedan jag var liten, säger Christer Björkman.

– Nu börjar ett nytt kapitel. En fantastisk utmaning och så inspirerande.

Björkman har jobbat med svenska Melodifestivalen sedan 2002, men det är sedan tidigare klart att hans sista år som tävlingsproducent blir 2021 när efterträdaren Karin Gunnarsson tar över. Och nu är det alltså klart att Björkman siktar på en ny tv-karriär i USA.

Hur det blir med Melodifestivalen 2021 är inte helt klart:

– 2020 blir allt som vanligt och kanske också 2021, vi får se hur långt vårt nya projekt har kommit då. Om 2021 påverkas så finns det en plan för den saken, säger Christer Björkman som är den som kommer att arbeta med musiken i det nya programmet.

– Det här kan bli mitt sista, stora projekt.

Med sig i satsningen har Björkman regissören och tv-producenten Anders Lenhoff, programledaren och producenten Peter Settman och hans bolag Brain Academy och Ola Melzig som är produktionschef för Eurovision. Tillsammans ska de skapa en show som ska täcka alla amerikanska delstater:

– Vi vet ännu inte om det blir tävlingar i varje delstat eller om det blir något annat koncept, men det är absolut något vi tittar på, säger Anders Lenhoff som bland annat har producerat ”Expedition: Robinson”, ”Rederiet” och Guldbaggegalan. Anders Lenhoff har också producerat Melodifestivalen vid två tillfällen.

– Det började när vi gjorde Eurovision i Kiev 2017 och vi representerar de tre pelare som Eurovision vilar på, säger Anders Lenhoff.

– Det finns inget som är mer spännande än Eurovision – nu! Men för ett år sedan började vi förhandla med EBU om en ny idé.

För två veckor sedan fick de tre ett exklusivt tillstånd att ta Eurovision till USA.

– 2021 eller 2022 startar vi. Vi räknar med att göra något över en säsong och inte över några dagar. Men vi har inte något kontrakt med något tevebolag ännu, säger Anders Lenhoff som inte vill stänga några dörrar när han fick frågan om också andra marknader kan vara aktuella förutom USA.

Också Christer Björkmans vän Ola Melzig som är produktionschef för årets Eurovision, och även var det i Lissabon förra året, är med i den nya satsningen. Melzig driver bolaget M&M production management AB och har bland annat producerat Nobelprisutdelningen, The Commonwealth games och utsågs 2017 till årets produktionschef av tidskriften Total Production International. Tillsammans har de tre en mycket lång erfarenhet av att producera musikprogram för tv.

– Jag blev indragen i Eurovision år 2000 och detta är mitt femtonde, jag älskar showen, säger Ola Melzig.

– Showen är den mest komplicerade i världen, här i Tel Aviv drar vi in tre damer på pinnar på 30 sekunder, beskriver Melzig det som kan hända i Eurovision och anspelar på Australiens bidrag i år.

Christer Björkman dansade med The Mamas och John Lundvik strax innan presskonferensen började. Foto: Clas Svahn

Melzig säger att man kommer att göra den amerikanska varianten lika fantastisk som Eurovision.

– Det ska bli lika bra om inte bättre.

De tre var under presskonferensen självsäkra och optimistiska att de ska lyckas med showen i USA:

– Vi har verkligen kunskapen, den tar vi med oss och vi är nyckeln till att detta ska gå bra, säger Christer Björkman.

Kommer det att bli en tävling för professionella musiker eller för amatörer?

– Det kan nog bli som Melodifestivalen med en blandning av både nykomlingar och artister som är proffs. Det är det i Eurovision också, säger Christer Björkman som gärna ser att tävlingen grundar sig på USA:s delstater.

Är det något ni måste lära er på nytt?

– Vi måste lära oss hur den amerikanska marknaden fungerar. Och amerikanarna måste lära sig själen i Eurovisionidén, säger Christer Björkman.

– Och vi måste lära oss den amerikanska själen. Det mötet kommer att bli väldigt spännande, säger Anders Lenhoff.

Vad blir roligast med det nya projektet?

– Skapandeprocessen, säger Christer Björkman.

– Det här är en once in a life time-satsning. Det är det mest fantastiska projekt jag hört tals om, säger Anders Lenhoff.

Med vid presskonferensen på onsdagen var också Dave Goodman från Europeiska radio- och tv-unionen EBU som äger rättigheterna till Eurovision song contest.

– USA är världens största tevemarknad och världens största musikmarknad. Nu tar vi Eurovisionkonceptet dit, säger Dave Goodman.

Under årets Eurovision i Tel Aviv har Christer Björkman ansvarat för produktionen av själva tävlingen, vilket var femte gången. I hans jobb ingår att se till så att alla 41 deltagarländerna känner att de har fått de allra bästa förutsättningar de kan få för att göra sina nummer rättvisa.

En inte alltid så enkel uppgift. 41 olika viljor och temperament ska ha sina olika åsikter tillgodosedda innan allt är klart. 

– Dessutom har länderna extremt olika kulturella grunder i hur de ser på smak och hur det ska se ut när man uttrycker sig på ett visst sätt, men det är också det som gör detta så fantastiskt och fascinerande och otroligt lärorikt. Ibland får man bara acceptera att så här vill de att det ska se ut, sa Christer Björkman till DN vid en intervju tidigare i veckan.

– Jag börjar till och med få rutin på Eurovision nu, något jag inte tror att någon annan har haft. Det är något ashäftigt i att börja kunna det här, att veta hur olika länder tänker och vad de har för grundinställning.

American song contest ska inte förväxlas med The great American song contest som är inne på sitt 21:a år och genomförs i tio olika kategorier, bland annat rock, pop, hip hop och country men också delar ut priser till låtskrivare och textförfattare.