Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Cleo efter Metoo: ”Folk fattar mer och mer”

Fatta med rapparen Cleo och danskollektivet Juck.
Fatta med rapparen Cleo och danskollektivet Juck. Other: Sara P Borgström

Nu ger sig rapparen Cleo och danskollektivet Juck ut på turné med en uppdaterad version av föreställningen ”Fatta!”. Musik och rörelser har skapats med inspiration från Metoorörelsen.

2016 satte organisationen Fatta, med rapparen Nathalie ”Cleo” Missaoui och danskollektivet Juck i spetsen, upp ”Fatta!” på Dansens hus i Stockholm. De hade ”typ en vecka” på sig att förbereda showen, som var en kombinerad dansperformance och hiphopföreställning.

När de nu åker ut på Riksteaternturné med ”Fatta!” har de haft lite längre tid på sig att skapa en ny, uppdaterad version av föreställningen.

– Vi har jobbat ihop oss under ett och ett halvt år. På Dansens hus var vi säkert tjugo personer på scen – nu är det bara vi, säger Shirley Harthey Ubilla, en av de fyra Juckmedlemmar som deltar i föreställningen.

Samtalet förs på högtalartelefon eftersom hon och Nathalie Missaoui sitter i en bil på väg upp till Umeå, där föreställningen har premiär den 19 januari.

– När vi satte oss ner och gick igenom den gamla föreställningen insåg vi att vi inte hade någon aning om vad vi skulle vilja, eller behöva, säga på scen i början av 2018. Hur långt skulle samhället ha kommit? Vad skulle folk behöva höra? Först i förrgår blev den sista låten till föreställningen klar, för att allt ska vara så aktuellt som möjligt, säger Nathalie Missaoui.

Och högaktuellt lär det bli. Fatta är en ideell förening som arbetar mot sexuellt våld och för samtycke, och som grundades efter ett uppmärksammat våldtäktsmål i Umeå 2013. Efter höstens #metoo-rörelse och allt den har fört med sig vill skaparna av föreställningen ”Fatta!” bredda diskussionen.

– De vittnesmål vi fick in när vi startade Fatta handlade nästan uteslutande om våldtäkter. Metoo har handlat om så mycket mer – allt det som leder fram till den våldtäktskultur vi lever i. säger Nathalie Missaoui

– Nu vill vi lyfta queera och ickebinära röster, som fortfarande inte syns tillräckligt, men som utsätts för trakasserier och övergrepp just för att de inte anses äga sina egna kroppar, lägger Shirley Harthey Ubilla till.

Hon säger att de som dansare inte skapat scener utifrån berättelser som kommit fram under #metoo, utan snarare ”placerat våra kroppar i relation till berättelserna”.

– I en del av föreställningen rör vi oss i bara underkläder över scen. Antingen kommer folk att identifiera sig med hur jag rör mig, hur jag ser ut, eller så kommer de inte att göra det. Vad gör att man känner gemenskap – eller obehag? Kroppen är ett fantastiskt sätt att få folk att tänka kring det.

Nathalie Missaoui har som textförfattare arbetat närmare vittnesmålen. 

– Det var ganska sugigt. Jag grottade ner mig i dagar, och jag är glad att jag gjorde det, men det är verkligen hemskt. Därför är jag glad över att jag har haft Juck med mig i den här processen. Det är en kamp vi för, ett krig, och vi gör det tillsammans. Jag har fått säga till mig själv att ”det här är mycket större än dig och ditt artisteri”, säger hon.

Vad är då det stora som ”Fatta!” vill förmedla till sin publik, utspridd från Jokkmokk till Lund? Shirley Harthey Ubilla beskriver föreställningen som en berg- och dalbana.

– Vi har alla de här lagren, som kvinnor, som människor – vi är lugna, sköra, mäktiga, roliga, och vi vill att allt det ska synas. Det är så skevt att vi människor utnyttjas, att vi behöver vara med om så keffa saker, men det stoppar oss inte. Vi vill bjuda in till att föra samtalet vidare, få folk att fortsätta tänka på vad som ska förändras, säger hon.

Nathalie Missaoui fyller i:

– Minst lika viktigt som det är, ur mitt perspektiv, att få till precis rätt text är det att bara stå på scen och vara, röra på mig och se ut precis som jag vill. Det finns inget som inspirerar mig så mycket som en kvinna som gör det. Jag är van att anpassa mig, efter andra människor och efter strukturer, och att plötsligt inte göra det blir väldigt starkt.

Regissören Lo Kauppi har hållit ett ”regiöga” på ”Fatta!” under arbetets gång. Nathalie Missaoui och Shirley Harthey Ubilla är noga med att understryka att de är avsändare, men menar att Lo Kauppi varit ett stort stöd.

– Hon har kommit in i olika faser av arbetet, tittat igenom skisser, varit med på genomdrag. Ofta har hon kommit med konstruktiva idéer på hur vi ska utveckla scener, säger de.

”Vi kör tills alla har fattat”, säger ni i er programförklaring. När kommer alla att fatta?

– Folk fattar mer och mer hela tiden, säger Nathalie Missaoui. Jag tror inte att vi kommer att uppleva någon brutal förändring under vår livstid – det här är en kamp som har pågått hur länge som helst. Men för varje gång det händer något som Metoo kommer man lite längre.

– Att alla ska fatta är en utopi, fyller Shirley Harthey Ubilla i, men väldigt många jobbar aktivt för att det ska ske.

– Vi är på god väg, avslutar Nathalie Missaoui. Den här föreställningen kommer i sig inte att förändra världen, men ihop med en hel rad andra saker kan den vara hur viktig som helst. På det sättet kommer den att spela stor roll för att få alla att fatta.

”Fatta!”

”Fatta!”, med rapparen Nathalie ”Cleo” Missaoui och dansperformancekollektivet Juck, är en föreställning som nu åker på ut på Sverigeturné genom Riksteatern. Den 19 januari har ”Fatta!” premiär i Umeå, och spelas sedan i Skellefteå, Piteå, Boden, Kiruna, Jokkmokk, Sundsvall, Stockholm, Åkersberga, Gävle, Ljusdal, Falun, Uppsala, Karlstad, Trollhättan, Åmål, Skövde, Falköping, Kristianstad, Lund, Motala, Eskilstuna, Örebro, Östersund och Härnösand. På scen står Cleo, musikern Bessem Bedziri, och Juck-dansarna Shirley Harthey Ubilla, Emelie Enlund, Madeleine Ngoma och Tarika Wahlberg.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.