Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-04 04:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/coronan-medfor-ett-halsosamt-nytankande-for-orkestrarna/

Konsertrecensioner

Coronan medför ett hälsosamt nytänkande för orkestrarna

Violinisten Janine Jansen i Konserthuset på onsdagen.
Violinisten Janine Jansen i Konserthuset på onsdagen. Foto: Foto: Yanan Li

Kammarmusik av Bach och Beethoven får breda ut sig hos Kungliga filharmonikerna när orkestern delats upp i mindre grupper och stjärnviolinisten Janine Jansen spelar med schvung och verve.

Pandemin har frigjort Filharmonin: löst upp hundramannaorkestern i smärre grupper, musikantiska och virtuosa. Samma sak med Radiosymfonikerna och orkestrarna i Göteborg och Malmö. Borta är Bruckner och Mahler, framme är Bach – som ju annars är hänvisad till kyrkan. Med folkhälsostadgat avstånd mellan notställen brer kammarmusiken ut sig i de stora salarna på de små skärmarna hemma hos publiken.

Så visst medför coronan i detta avseende ett hälsosamt nytänkande i konsertinstitutionerna. Det blir inte sämre av att ett antal globetrottande stjärnmusiker är strandade i Sverige. Som violinisten Janine Jansen, kontrakterad för Tokyo denna majdag då hon i stället står på Konserthusets estrad i Stockholm. För några veckor sedan lyckliggjorde hon Berwaldhallen, även då med Johann Sebastian Bach. 

Man märker den oförställda Bachglädjen hos hela gänget av filharmoniska stråkar runt henne, denna gång i den frejdigt optimistiska E-durkonserten med sitt änglalikt ljuva adagio. Janine Jansen spelar med schvung och verve, framåtlutad på gränsen till forcerad… men nej.

Samma tveklösa, närmast risktagande attack präglar hennes frontande i Beethovens Septett. Ett av Ludwigs populäraste verk när det begav sig; numera överskuggat av Schuberts Oktett och (i Sverige) Berwalds Septett. Vilka bägge inspirerades av Beethovens nyskapande kombination av stråkar och blåsare. Här snyggt uppställda med Håkan Ehréns kontrabas i mitten, flankerad av tre damstråkar respektive tre herrblåsare. Janine Jansens violin versus Hermann Stefánssons klarinett.

Septettens sex satser blir bara bättre och bättre, för att ända i ett rasande presto. Inte undra på att samtiden älskade det och till Beethovens förargelse arrade septetten för alltifrån gitarrduo till blåsorkester.

Framöver kommer solister som Nina Stemme och Martin Fröst till Filharmonikerna. Nu väntar jag bara på att konserthusen släpper fram den svenska pianisteliten.

Läs fler texter av Camilla Lundberg och fler av DN:s konsertrecensioner