Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-06 20:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/coronaviruset-kan-fa-katastrofala-foljder-for-livebranschen/

Kultur

”Coronaviruset kan få katastrofala följder för livebranschen”

Foto: Maja Suslin/TT

På fredagen stoppade Schweiz alla publika evenemang med över 1.000 personer. I det nya coronavirusets spår ställs konserter och mässor in världen över. Eurovision och EM i fotboll riskerar att ställas in.

Förvärras smittoläget kan det få katastrofala följder för livebranschen, säger forskaren Daniel Johansson.

På fredagen meddelade Schweiz att man stänger ned alla evenemang med mer än 1.000 deltagare. Japan och Kina har tidigare infört liknande åtgärder.

Läs mer: Årets bilmässa i schweiziska Genève ställs in

Den globala nöjes- och evenemangsbranschen är mycket känslig för händelser som den pågående spridningen av det nya coronaviruset. Själva smittoläget behöver inte vara allvarligt innan människor börjar tveka att gå på biografer och konserter. 

Enligt källor i EU-kommissionen och Europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC kan det bli aktuellt att ställa in en rad kommande stora publikevenemang som Eurovision och fotbolls-EM, rapporterar Nyheter Direkt.
Europeiska radio- och tv-unionen, EBU, i Schweiz, känd för tv-samarbetet inom den så kallade Eurovisionen, följer noga virusets spridning:

”EBU övervakar naturligtvis noga situationen kring coronaviruset och vidtar nödvändiga åtgärder i enlighet med WHO och nationella myndighetens riktlinjer. Vi kommer att fortsätta följa utvecklingen i Europa; men det är för närvarande för tidigt att kommentera möjliga scenarier, skriver EBU-ledningen i en kommuniké.

Det krävs inte ett särskilt allvarligt smittoläge innan folk väljer bort ett biobesök eller en konsert för att inte ta några risker.

Håller den här virussituationen i sig och vi får ett utbrott i vår så skulle det påverka både arrangörer, artister, festivaler och låtskrivare.

Daniel Johansson, musikbranschforskare vid Linnéuniversitet och medarbetare i det europeiska forskningsprojektet FuturePulse.eu varnar för att situationen snabbt kan bli allvarlig, inte minst för musikindustrin.

– Problemet är ju att ingen vet hur det här kommer att utvecklas. Men om det blir på samma sätt i Sverige som i Kina, Sydkorea och nu också vissa delar av Japan och Italien så kommer det få katastrofala följder för livebranschen. En bransch som i Sverige omsätter mer än vad hela den inspelade delen av musikbranschen, alla rättighetsdelar och Spotify gör, säger han.

Den levande musiken på svenska scener och festivaler omsätter sex miljarder kronor och utgör 56 procent av totala branschen i Sverige.

– Håller den här virussituationen i sig och vi får ett utbrott i vår så skulle det påverka både arrangörer, artister, festivaler, men också låtskrivare och deras Stimintäkter eftersom en stor del av dessa kommer från just livespelningar, påpekar Daniel Johansson som beskriver hur oron redan växer i branschen.

– Bakom kulisserna diskuteras den här utvecklingen redan väldigt mycket bland arrangörer. Det har bland annat skickats ut generella instruktioner bland de anställda om hur artister från olika delar av världen ska hanteras, säger han.

Molly Brunner, pressansvarig för Melodifestivalen, beskriver för DN hur tävlingsledningen nu vidtagit åtgärder inför lördagens sändning av Andra Chansen på Stiga Sports Arena i Eskilstuna:

– Vi skickade under torsdagen ut ett internt meddelande till de som befinner sig på arenan i Eskilstuna med information om hur coronaviruset sprider sig, säger hon.

– Arbetet med Melodifestivalen fortsätter som planerat, men vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och håller oss ständigt uppdaterade, betonar Brunner.

Professor Richard Wahlund forskar vid Handelshögskolan i Stockholm kring media psykologisk ekonomi och konsumentbeteenden.
Professor Richard Wahlund forskar vid Handelshögskolan i Stockholm kring media psykologisk ekonomi och konsumentbeteenden. Foto: Handelshögskolan i Stockholm

Professor Richard Wahlund forskar vid Handelshögskolan i Stockholm kring media, psykologisk ekonomi och konsumentbeteenden. Han beskriver ett förlopp som förändras i takt med hotbilden:

– Så länge man upplever att det finns en distans till själva problemet så har man en tendens att ignorera eller nedvärdera det. Man tycker inte att problemet berör en själv, säger han.

– Har man till exempel betalat en semesterresa eller driver en institution som är beroende av intäkter från besökare så har du också något att förlora och kommer därför bli mer riskbenägen. 

Det betyder att du ignorerar hotbilden i än högre grad, poängterar Wahlund.

– Men när problemet kommer närmare och det står mycket på spel förändras ens synsätt. Ju närmare situationen kommer en desto starkare upplever man att det som händer verkligen är ett hot, understryker han.

– I den fasen påverkas man mycket av hur omgivningen reagerar, ett sorts flockbeteende. Det är just det som händer i södra Europa nu, konstaterar han och poängterar att en tilltagande mediebevakning och spridning i sociala medier bidrar ytterligare till en växande oro.  

Institutioner som teaterscener, operahus, biografkedjor och konserthus riskerar inte bara att förlora intäkter och anseende utan kan också bli föremål för också juridiska utredningar om de inte agerar i tid.

I vilket psykologiskt skede tror du merparten av svenskarna befinner sig nu?

– Människor reagerar olika och somliga snabbare än andra. Situationen förändras nu över tid i olika delar av befolkningen, säger professor Richard Wahlund. 

– Men oron ökar generellt ju närmare du bor städer med många invånare och som har regelbundna kontakter med utlandet – av helt logiska skäl. Hotet blir mer konkret och fysiskt i sådana regioner, svarar han.

På de stora kulturinstitutionerna i Stockholm fortsätter verksamheten som tidigare: Folkhälsomyndigheten bedömning att spridningsrisken för det nya coronaviruset i dag är låg följer bland annat Kulturhuset/Stadsteatern, Dramaten, Kungliga Operan, Moderna museet och Nationalmuseum. Också Live Nations konsert- och evenemangsproduktion fortsätter enligt plan.

Läs mer:

Coronaviruset stoppar Göteborgs symfonikers Japanturné

Bo Madestrand: Den inställda möbelmässan i Milano kan bli en tankeställare