Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

”Cosplay är ett sätt att få utlopp för känslor”

Cosplay är en växande kultur i Sverige. Det innebär att klä ut sig till en karaktär från spel, serier eller film. På mässan Comic Con i helgen hölls både en öppen visning och en tävling i cosplay.

Det hade kunnat vara de sorgliga kvarlämningarna efter en extremt brutal uppgörelse mellan Imperiet och Rebellalliansen – på golvet ligger små delar av Stormtrooperhjälmar och bensköldar utspridda, i ett hörn Darth Vaders avhuggna huvud – men det är bara den ideella föreningen 501st Legion (kort sammanfattat: en världsomspännande sammanslutning av entusiastiska Stormtroopers som paraderar för välgörenhet) som byter om i ett stort omklädningsrum på Malmömässan.

Det är nördmässan Comic Con som pågår, och i mässhallen trängs spelföretag, seriemontrar och plastfigurer med besökarna. Många är utklädda: en far med sin lille son, båda i ”Minioner”-kostymer, en She-Hulk som minglar med ett par Jawas, Totoro som bättrar på sminket på damtoaletten. De som tar kostymkulturen på allvar kallas cosplayers, och under helgen anordnas både en amatörparad och ett kval till cosplay-EM. Två av domarna i tävlingen är Hani Abbas och Elin Jacobsson, båda veteraner inom scenen. Hani Abbas var femton år gammal när hon mötte cosplaykulturen för första gången på ett konvent. Sedan var hon fast.

– Jag blev helt förtrollad av det. Det var som att gå in i en helt ny värld där allt var färgglatt och kreativt, och när jag väl fick smak för det var det som en ”high”. Jag har alltid varit kreativ, och för mig blev det ett sätt att få utlopp både emotionellt och kreativt. Att kunna explodera med alla känslor och idéer och planer, säger Hani Abbas, som cosplayar Poison Ivy från ”Batman” den här helgen.

Elin Jacobsson var ännu yngre, runt tretton. Hon hade sysslat med lajv tidigare, men cosplay blev hennes verkliga passion.

– När jag såg cosplay kände jag: Ja. Det här måste jag fortsätta med. Jag såg hur cosplayare kan hitta andra som gillar samma spel eller serie, det skapas något mellan människor, det blir en gemenskap och ny vänskap. Det var väl det jag fastnade för, säger Elin Jacobsson, som cosplayar karaktären Spooky Boogie från animen ”Psycho pass”.

Vem man cosplayar kan reflektera vem man är som person, säger Hani Abbas.

– Vissa av mina kompisar gör nästan bara söta figurer och gulliga tjejer, andra gillar att cosplaya tuffare mörka karaktärer eller kanske hjältar. För mig har det mest blivit karaktärer från spel, för det är något jag sysslar med annars också.

Cosplay är en materialsport. Visst går det att bygga mäktiga dräkter av pizzakartonger – men att skapa något som håller är dyrt. Vissa material måste beställas från utlandet. Elin Jacobssons Spooky Boogiedräkt kostade henne över 10 000 kronor, berättar hon. Och det syns. Den är perfektionistiskt sydd, och inkluderar bland annat en ansiktsmask i silikon för att få till kattutseendet, och en gul lins som täcker hela ögonvitan. I somras vann hon Nordiska mästerskapen i cosplay i just den här dräkten.

– Jag håller koll på alla kostnader i en speciell app, och med all scenrekvisita och alla detaljer... jag ville ha de bästa materialen och en fin finish... Det är väldigt sällan jag lägger tiotusen på en dräkt, men den här gången kom jag upp i det, säger Elin Jacobsson.

Är det värt det?

– När man tittar på siffrorna kan man känna: Varför gjorde jag detta, hur funkar min ekonomi? Men i slutändan är det värt det. Det kommer så mycket roligt ur det, pengarna betyder inte så mycket då.

Hani Abbas håller med.

– Jag mår psykiskt bra av att göra detta. För mig är det absolut värt det.

Hennes Poison Ivy-cosplay var ovanligt billig – runt en femhundring – men oftast går hennes dräkter på några tusen kronor att tillverka. Både Hani Abbas och Elin Jacobsson gör mellan en och tre dräkter per år, mer hinner man inte (eller har råd med) om man vill att de ska bli bra. Och båda tycker att det är roligast om dräkterna är i bra material som går att spara och återanvända, även om Hani Abbas har varit med om ett rejält fiasko en gång.

– Dräkten gick sönder medan jag hade den på mig. Jag blev så fruktansvärt ledsen och förbannad att jag slängde den.

Cosplay är en växande kultur. Exakt hur många som är aktiva är svårt att säga, men Hani Abbas och Elin ­Jacobsson uppskattar det till åtminstone femtusen personer – kanske tack vare ökad medieuppmärksamhet kring fenomenet. Numera känner allmänheten till begreppet cosplay, säger de. Folk i deras omgivning blir inte lika förvånade när de berättar vad de håller på med.

– Det har blivit mer accepterat. I går var jag på en skola i Malmö och föreläste för en åttondeklass som håller på med cosplay i slöjden – och de var så peppade! Dels kan de relatera till karaktärer de tycker om, och i stället för att gå och köpa en ”Batman”-logga får de lära sig att göra en egen. När jag ville göra sånt på slöjden tyckte folk att jag var konstig, säger Hani Abbas.

Hur såg man på cosplay för några år sedan?

– 2009 var jag på Dreamhack med en kostym, och vissa var så ignoranta. Folk gick runt och knuffade på mig och var allmänt otrevliga, bara för att de tyckte att det var konstigt, säger Hani Abbas.

– Förr när man gick på stan i dräkter kunde folk skrika till en, säga lite... opassande ord. Nu tycker folk att det är häftigt. Gamlingar brukar komma fram till mig: ”Åh, vad trevligt!”, säger Elin Jacobsson.

Lördagen på Comic Con avslutas med en öppen cosplay-catwalk. Här får alla mässbesökare som vill vara med och visa upp sina dräkter. Bredvid scenen samlas en brokig skara. Först i kön står Link från ”Zelda”, därefter trängs Jack Sparrow från ”Pirates of the Caribbean” med Jokern från ”Batman”. Hani Abbas är inte den enda Poison Ivy i kön – ytterligare en tjej har gröna löv på klänningen (”Det är visst fyra-fem stycken här i dag”, säger Hani Abbas). Elin Jacobsson har dock satt sig på en stol bredvid, hon orkar inte gå längre. Skorna är noggrant insydda i strumpbyxorna och går inte att sparka av sig.

Lite tidigare på dagen har jag frågat dem hur länge de tror att de kommer att hålla på med cosplay, och Hani Abbas tittade på mig som om frågan var obegriplig.

– Tills jag inte kan. Det skulle väl vara om handlederna helt pajar.

Vad kommer ni att cosplaya när ni är pensionärer?

– Gamla tanter! Det finns en tantkaraktär i nästan varje anime, som kan vara hur cool som helst. Jag kan verkligen se mig i en sådan dräkt i framtiden, säger Elin Jacobsson.

– Eller så kanske man syr dräkter åt sina barn eller barnbarn. Jag tror att cosplay bara kommer att växa och växa, säger Hani Abbas.

CosplayOrdet är en sammandragning

Cosplay

Ordet är en sammandragning av ”costume play”, och kulturen har sitt ursprung i Japan. Cosplay är en ambitiös form av maskerad, där man klär ut sig till en specifik karaktär från till exempel manga, film, spel eller fantasy. Ofta bär man sin dräkt på ett konvent eller en mässa.

När man tävlar i cosplay ingår det ofta både en bedömning av dräkten, och ett moment där deltagaren (eller gruppen) uppträder med en kort sekvens; en liten monolog eller en rörelseserie.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.