Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-23 08:12

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/daniel-aberg-nej-som-forfattare-ar-jag-inte-livegen-under-storytel/

Kultur

Daniel Åberg: Nej, som författare är jag inte livegen under Storytel

Bild 1 av 2 Daniel Åberg.
Foto: Sara Arnald
Bild 2 av 2
Foto: Jan Haas

Det hot som utmålas i Grethe Rottbölls och Jörgen Gassilewskis debattinlägg om ljudböcker är mäkta överdrivet, skriver författaren Daniel Åberg.

Så har Författarförbundet än en gång utmålat de författare som skriver för Storytel Original som lättköpta och korkade. I en debattext (DN 25/9) om vem som får makten när bokbranschen digitaliseras tecknas vi som anonyma kuggar i en produktion med maxad volym och kvantitet som enda mål. Tydligen förstår vi heller inte de avtal vi skrivit på.

Som den författare som skrivit allra mest för Storytel Original (nio böcker/säsonger utgivna eller på väg ut) skulle jag vilja ge en annan bild.

Först och främst – hotet som Författarförbundet verkar anse att Storytel Original utgör är mäkta överdrivet. Original-satsningen ödelägger inte branschen, snarare har Storytel nu dragit i bromsen, färre titlar ges ut. Studerar man topplistorna ser man att det främst är böcker från ”vanliga” förlag – låt vara mest underhållningslitteratur – som lyssnare flockas kring.

Men låt oss diskutera det röda skynket. Förbundet med ordförande Grethe Rottböll beskriver i texten Original-författare som rena uppdragsskrivare utan ”kontroll över vare sig genre, omfång, stil, berättelse eller persongalleri”, som avsagt sig hela sin upphovsrätt ”för en mycket liten summa, utan att förstå innebörden av det”. 

Ursäkta? Finns det fängelsehålor i Storytels källare jag inte sett där livegna kollegor fjättrats vid skrivmaskiner?

Kanske. Till mig var i alla fall min Original-förläggare rak och tydlig från start – var bokidén som jag föreslog dem mitt stora hjärteprojekt, borde jag inte skriva kontrakt med dem, just för att jag skulle förlora äganderätten.

Vad innebär då det? Bland annat att Storytel får omstöpa mitt material, samt låta en annan författare fortsätta min ljudboksserie om jag skulle tröttna. De får dock inte göra vad som helst, avtalet förbjuder dem att kränka mitt konstnärliga anseende (om jag nu har något).

Jag tvekade, det erkänner jag. Men jag skrev på, och orsaken var faktiskt pengarna. För tvärt emot mitt förbunds åsikt, tycker jag att Storytel Original betalar bra. Förskottet för min första säsong av ljudboksserien ”Virus” var tre gånger högre än det jag fick från Bonnierförlaget Forum för min debutroman. Dessutom betalas Original-förskott ut under skrivandets gång, vilket är ovanligt. För första gången kunde jag börja författa på heltid.

Men förbundet hävdar att summan är mycket liten. De menar också att den är det enda vi får.

För branschorganet Svensk Bokhandel (nr 2/2019) berättade Grethe Rottböll att förbundet inlett förhandlingar med Storytel, med målet att Original-författare i framtiden skulle ges rätt till royalty.

Jag förstod ingenting. Royalty har ju funnits med i Original-kontrakten sedan starten 2016. Jag fick nu i dagarna mitt halvårsbesked – det blev till och med ganska mycket pengar!

Visst, då förskotten är högre än i traditionella bokkontrakt hamnar även gränsen för när royalty betalas ut högre. Och jag har haft tur, mina ljudboksserier går bra så jag har tagit mig över gränsen med råge. Men även om ingen lyssnat på första ”Virus”-säsongen, hade jag ändå fått tredubbelt betalt jämfört med debutromanen, som gav mig noll kronor i royalty.

I slutet av texten skriver förbundet att de nu vill bjuda in alla parter till samtal. Jag hoppas det inbegriper oss som är positiva till Storytel Original och ljudböcker, men hittills har det inte verkat så.

Jag anmälde i våras intresse för att få prata om dessa frågor på förbundets litteraturscen under bokmässan, det fanns ett 60-tal tider att fördela. Jag tillade att jag även gärna diskuterar detta i andra sammanhang.

Enda svaret? Ett autogenererat ”Tack för ditt mejl”.