Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Danska tidningen Politiken startar förlag i Sverige

Jonas Axelsson blir chef för nya Polaris förlag.
Jonas Axelsson blir chef för nya Polaris förlag. Foto: Partners in Stories

Den danska dagstidningen Politiken ger sig in i den svenska bokbranschen. Det nya förlaget ska heta Polaris förlag och ska ha huvudfokus på skönlitteratur, spänning och populär facklitteratur. Jonas Axelsson blir chef.

Danska tidningen Politiken har i dag ett förlag i Danmark, men nu vill de ta sig över gränsen och slå sig in på förlagsmarknaden i Sverige. Det nya förlaget Polaris ska fokusera på skönlitteratur, spänning och populär facklitteratur. Jonas Axelsson som i dag är vd för den litterära agenturen Partners in stories blir chef för förlaget.

– Bakgrunden är att Politiken vill etablera sig i Sverige och då göra det från början, och starta något helt nytt. Jag fick frågan om jag ville vara med och kom fram till att jag skulle ångra mig om jag sa nej, säger han.

Etableringen av Polaris förlag är ett uttryck för förlagets ambitioner om ökad tillväxt, skriver bolaget i ett pressmeddelande. Med förlag i två skandinaviska länder öppnas möjligheter för att få rättigheter för författarskap i två länder.

– Den svenska bokmarknaden är intressant eftersom den återigen har en positiv marknadsutveckling. Med Jonas Axelsson har vi hittat rätt man som kan etablera oss. Han är en visionär och en kommersiellt tänkande förlagsdirektör som känner den svenska bokmarknaden väldigt väl. Han är välkänd i branschen och har en stark direkttkontakt till flera prominenta författare. Med Jonas expertis på den svenska marknaden och Politiken förlags kommersiella tillgångar har vi en god utgångspunkt för att bli framgångsrika i Sverige, säger Lene Juul, förlagsdirektör för Politiken förlag, i ett pressmeddelande.

Planen är att skapa ett förlag som inte har alltför stor utgivning, men där man har starkt fokus på varje titel. Förlaget ska stå för både skönlitteratur och journalistiskt driven facklitteratur, och vända sig till både etablerade författare och debutanter.

– Ambitionen är väldigt stor, men baserat på viss erfarenhet så tror jag det är bra att inte rädas att lägga tid, kraft och pengar på historier kring böckerna, säger Jonas Axelsson.

Finns det plats för ett till förlag på den svenska marknaden?

– Den frågan fick jag när jag skulle starta en agentur. Jag tycker att vi då bevisade att det fanns plats. Det har gått jättebra för oss och jag skulle inte ge mig in i det här om jag inte trodde det skulle fungera. Författare är fria kreatörer och ska känna sig fria, så fler möjligheter för dem är bara bra tror jag. Men jag kommer tillsammans med mina nya medarbetare att få jobba hårt.

Jonas Axelsson kommer fortsättningsvis ha kvar uppdraget som delägare och styrelseledamot i Partners in stories. Man har där inlett processen för att hitta en ny vd.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.