Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

De är Sveriges mest populära poddar

Sigge Eklund och Alex Schulmans podcast "Alex & Sigge" har 202.000 lyssnare i månaden.
Sigge Eklund och Alex Schulmans podcast "Alex & Sigge" har 202.000 lyssnare i månaden. Foto: Anders Wiklund/TT

”P3 Dokumentär” är överlägsen etta, följt av ”Alex & Sigge”, ”Värvet” och ”Filip och Fredrik”. Så ser topplistan ut gällande räckvidd för svenska poddar, enligt Orvesto Konsument.

Lyssningen av poddar har växt markant under det senaste året, visar mätningen: 50 procent ökad lyssning ses jämfört med fjolåret, skriver Resumé och Medievärlden.

Överlägset mest populär – med 761.000 lyssnare i månaden – är mångfaldigt prisbelönande ”P3 Dokumentär”; SR-programmet som berättar den stora bilden av skeenden och nyhetshändelser ur nutidshistorien.

Efterföljare på topplistan är samtalspodden ”Alex & Sigge” med 202.000 lyssnare en genomsnittlig månad, före intervjupodden Värvet som har tiotusen färre lyssnare.

I hög utsträckning bor poddlyssnarna i storstadsområden eller större kommuner. Unga mellan 16 och 35 är de flitigaste lyssnarna och 4 av 5 strömmar poddar i mobilen.

Trots den kraftiga ökningen av lyssnandet visar Orvestos mätning att trenden planar ut. Konsumtionen beskrivs som fragmenterad; ett fåtal stora poddar lockar många lyssnare samtidigt som "oändligt" många små poddar kämpar om publiken.

Lista. Sveriges mest populära podcasts

Foto: DNP3 Dokumentär - 761.000 lyssnare

Foto: Alex & Sigge - 202.000 lyssnare

Foto: Värvet - 192.000 lyssnare

Foto: The Filip och Fredrik Podcast - 171.000 lyssnare

Foto: Fredagspodden - 118.000 lyssnare

Foto: Lilla drevet - 76.000 lyssnare

Foto: Den fantastiska resan - 74.000 lyssnare

Foto: Rättegångspodden - 69.000 lyssnare

Foto: Spår - 67.000 lyssnare

Foto: Wahlgren & Wistam - 65.000 lyssnare

Om mätningen:

  • Siffrorna gäller 2016 och visar antalet lyssnare i åldern 16-80 år under en genomsnittlig månad.
  • Sveriges annonsörers definition av en podd eller poddsändning gäller:"... allt redaktionellt ljud/program som du kan lyssna på när du själv vill, inklusive program som tidigare sänds på radio".
  • Mätningen täcker landets 14 mest populära poddar. I en mätning framöver ska lyssningen för ytterligare 14 poddar studeras.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.