Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-03-22 19:37

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/de-valjer-latarna-som-ger-lust-att-shoppa/

KULTUR

De väljer låtarna som ger lust att shoppa

– Vad vi kan göra är att spela kvalitetsmusik som är hållbar, att det inte bara är topp 50 utan också Radiohead och nigeriansk funk, säger Madlen Schneps och Edvin Edvinsson i Baked som sammanställer musik för butiker.
Foto: Tomas Ohlsson

Black Friday, julhandel, mellandagsrea… shoppingmusikens högtid är nu. Edvin Edvinsson och Madlen Schneps från Baked är några av dem som bestämmer vad du hör när du handlar. Deras arbete blir allt viktigare för butikers identitet, men ny forskning visar samtidigt att butiksmusik gör oss utmattade.

DIGITAL PRENUMERATION

Passa på!

Läs gratis fram till nationaldagen.

Alla artiklar gratis fram till 6 juni, sen för halva priset i ett helt år (endast 69 kr/mån). Därefter ord. pris 149 kr/mån. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online.

Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.