Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-23 10:24

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/debatt-nacka-kommuns-konstsyn-chockerande-historielos/

Kultur

Debatt: Nacka kommuns konstsyn chockerande historielös

Besökare på utställningen Entartete Kunst i München 1937. Foto: SZ Photo/TT

I nazismens Tyskland talade man om modernismen som ”urartad konst” och använde argument från naturvetenskapen. I Nacka använder man ett liknande språkbruk.

Nacka kommun har fått berättigad kritik för försöken till styrning av innehållet i Muralmålningsfestivalen. Vad som inte har uppmärksammats är de skrämmande ordval som ansvarig kulturbyråkrat rör sig med.

När utställningen ”Entartete Kunst” öppnade i München 1937 hade utrensningen av oönskade konstuttryck redan pågått under ett flertal år med bokbål, beslagtagen konst och förföljelse av enskilda konstnärskap. Joseph Goebbels Rikskulturkammare använde naturvetenskapligt biologistiska begrepp för att argumentera för att stöta bort degenerativa strömningar inom konsten i syfte att rena det tyska kulturarvet. 

Bland de strömningar som pekades ut hörde bland annat Bauhaus, expressionism, impressionism, surrealism och dadaism. Konstnärer som Paul Klee, Kandinsky, Chagall, Max Ernst och Piet Mondrian tvingades i landsflykt eller rönte ett ännu värre öde.

Man hade ju hoppats att en sådan biologistiskt färgad syn på konsten, som en degenerativ skada på samhällskroppen som måste ersättas med sundare anlag, i ett öppet samhälle sedan länge var förpassad till historiens mörkaste skräpkammare. 

Det är därför omtumlande att läsa hur Nacka Kommuns stadskreatör Fredrika Friberg formulerar en önskan att ändra ”konstens DNA-kod”. Konst vars ”DNA” står för ”rebelliskt, ilska, aggressivitet, protest mot dåliga samhället, subkultur, underground, i utkanten, olagligt, inte efterfrågat, taggning, individer, självupptaget, ’Vi mot dom’, separation, segregering och dualism, respektlöshet, misstänksamhet, krig, kamp” ska ersättas med ett nytt DNA som står för ”mästerligt, visdom, klokskap, för det goda samhället, folkligt, en del av allt där det händer, lagligt, efterfrågat, målningar, grupper, inkluderande, ’Vi är alla ett’, samskapande, medskapande, respekt, tillit, fredligt, mjukt”.

Man baxnar över formuleringar som hör hemma i en tid man trodde vi lämnat bakom oss. 

Synen att vissa konstnärliga uttryck skulle ha en degenerativ inverkan på vår kultur är så bisarr, historielös och i slutändan skrämmande att det svindlar för ögonen. Att vår samtids kulturbyråkrater lånar sig till uttryck som så entydigt hör hemma i ett av 1900-talet mörkaste decennier är närmast chockerande.

Man undrar om Nacka Kommuns kulturpolitik ser sig som en förelöpare för ett nytt tusenårsrike?