Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-07 16:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/delia-owens-trollbinder-i-dar-kraftorna-sjunger/

Bokrecensioner

Delia Owens trollbinder i ”Där kräftorna sjunger”

Bild 1 av 2 Delia Owens sena debut innehåller en hel del livsvisdom.
Foto: Dawn Marie Tucker
Bild 2 av 2

Delia Owens debutroman om en flicka från träsken i North Carolina blev en rejäl bästsäljare i USA. Nu har den kommit på svenska och Jonas Thente gläder sig åt en kritisk och naturnära roman.

I höstas gav jag vika och köpte Delia Owens debutroman ”Where the crawdads sing”. Titeln var en klar bestsellertitel och hela sommaren hade jag sett amerikanska personer jag litar på tala väl om den. Jag läste hälften och såg fram emot att läsa resten, senare, när allt hade lugnat ner sig. 

Men det lugnar som bekant aldrig ner sig. Nu har jag i stället läst den i flink svensk översättning av Cecilia Berglund Barklem, som har fått sätta sig in i våtmarkernas flora och fauna. För det är där vi oftast befinner oss; längs North Carolinas kust där stränderna är milsvida ekosystem av skog, floder, bäckar och laguner. Där växer Träskflickan upp under fruktansvärda omständigheter.

I grunden är det ingen särskilt märkvärdig berättelse. Tvärtom. Flickan, som egentligen heter Kya Clark, följer vi från 1952 när hennes mamma lämnar den ohyggligt dysfunktionella familjefadern och alla barnen åt sitt öde i skjulet de ändå kallar ett hem. Parallellt får vi följa en brottsutredning år 1969. En av stadens populärare grabbar har hittats död nedanför ett utsiktstorn längs kusten. Rykten börjar surra om att han har setts i sällskap med Träskflickan.

Det är inte lätt att redogöra mer för handlingen än så. Den växer fram i en välavvägd balans mellan rafflande och introspektiv. Jag vill inte förstöra för någon.

Men som så många andra välskrivna och livligt uppskattade amerikanska romaner står utanförskapet i fokus. Den självklara konflikten mellan småstaden och den märkliga flickan därute i grannträsket är påtaglig. De enda hon riktigt kan lita på är de svarta i staden – de som bor i det svarta området och håller sig på sin kant. 

Efter en enda dag i skolan inser den lilla Kya att den knappast är något för någon som varken har de rätta kläderna eller den rätta familjen. En räddare – i form av en fördomsfri uppvaktare – lär henne läsa och blir en lös förankring till livet utanför våtmarkerna.

Det är en i positiv bemärkelse sentimental berättelse som i grunden påminner om en folksaga, fast i modern tappning då. Den kan också beskrivas som en omvänd bildungsroman där mognaden och utvecklingen sker genom att huvudpersonen stannar kvar, i stället för reser iväg. Civilisationskritik om något. Som en mer naturlig Thoureau njuter hon av naturen och det är i skildringen av våtmarkernas hemliga liv som den här romanen växer till något större än en eländesskildring med lyckligt slut.

Delia Owens är zoolog – en något kontroversiell sådan – med flera vetenskapliga titlar i ryggen. Hon debuterade 2018 med ”Där kräftorna sjunger” och var då nästan 70 år gammal. Det märks att hon har lagt ner en del livsvisdom och flera delar eftertanke i sin roman.

Läs fler texter av Jonas Thente och fler av DN:s bokrecensioner 

Ämnen i artikeln

Böcker

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt