Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-17 15:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/deras-robotar-vet-mer-om-din-musiksmak-an-du-sjalv/

Kultur

Deras robotar vet mer om din musiksmak än du själv

Matthew Ogle och Brian Whitman är båda ingenjörer med examen i datavetenskap. De är avancerade programmerare och skapar Spotifys algoritmer.
Bild 1 av 4 Matthew Ogle och Brian Whitman är båda ingenjörer med examen i datavetenskap. De är avancerade programmerare och skapar Spotifys algoritmer. Foto: Axel Öberg
Spotifys New York-kontor ligger på två vångar, mitt på Manhattan.
Bild 2 av 4 Spotifys New York-kontor ligger på två vångar, mitt på Manhattan. Foto: Axel Öberg
Bild 3 av 4 Några av de cirka tvåhundra anställda har samlats för möte. Kontoret i New York är Spotifys näst största, bara det i Stockholm är större. Foto: Axel Öberg
Mötesrummen är döpta efter band och låtar. Matthew Ogle och Brian Whitman kommer ut ur ett av dem.
Bild 4 av 4 Mötesrummen är döpta efter band och låtar. Matthew Ogle och Brian Whitman kommer ut ur ett av dem. Foto: Axel Öberg

50 000 hemliga användare, 30 000 robotlästa sajter och två miljarder spellistor. Så avgör Spotify vilka låtar som ska lyftas och vilka som ska glömmas. DN:s Linus Larsson reste till New York och mötte ingenjörerna med makten över musiken.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in