Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-15 22:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/digital-lasning-av-morgontidningar-okar/

Kultur

Digital läsning av morgontidningar ökar

Digital läsning av morgontidningar ökar, visar årets Mediebarometer. Foto: Nicklas Thegerström

Svenskarnas mediekonsumtion blir i allt högre grad digital. Inte minst tidningsläsarna lockas allt mer av de digitala plattformarna. Den nedåtgående spiral som präglat läsningen av morgontidningar i många år har brutits visar 2018 års Mediebarometer.

Uppdatering 190524 09.05: Texten har tillfogats en rättelse

Det växande intresset för digitala plattformar ses också i tv och radio där strömningstjänsterna och poddarna ökar snabbt. Samtidigt tappar tablålagd tv, vanlig radio och dagstidningar på papper till förmån för de strömmade och digitala formaten. 

– Trots att nedgången för den tryckta papperstidningen fortsätter kan vi nu se att allt fler läser morgontidningen digitalt. I den viktiga åldersgruppen 25 till 44 år har läsningen ökat med 4 procentenheter från 2017, säger Ulrika Facht, medieanalytiker vid Nordicom i ett pressmeddelande för Mediebarometern 2018.  

I detta åldersegment prenumererar i dag nästan en femtedel på någon digital morgontidning.

 – Det här är goda nyheter för landets tidningsföretag. Förmågan att locka tidningsläsarna till att betala på nätet kommer på sikt att vara avgörande för många dagstidningars överlevnad, betonar Jonas Ohlsson, föreståndare för Nordicom. 

Den tablålagda televisionen står samtidigt inför stora utmaningar: 

För fem år sedan såg cirka 80 procent av svenska folket på tablå-tv en vanlig dag. I den nya mätningen har siffran rasat till rekordlåga 57 procent. 

Nästan var tredje svensk föredrar i dag i stället att titta på strömmat innehåll.  

– Människor vill själva bestämma vad de ska se och när, och det gäller inte bara ungdomar. Bland personer upp till 45 år kan vi nu se att det är vanligare att de ser på strömmat innehåll än på tablålagd tv, kommenterar Karin Hellingwerf, medieanalytiker på Nordicom i ett pressmeddelande.

I 2018 års Mediebarometer syns vidare hur poddarna når allt fler lyssnare, medan fm-radio-lyssnandet minskade under 2018 mot föregående år. 

Andelen som lyssnar på strömmad radio eller poddar ökar dock. År 2016 svarade 9 procent av befolkningen att de lyssnade på poddar en vanlig dag, nu är motsvarande siffra 18 procent.

Läs mer: DN:s Martin Jönsson skriver om den stora omritningen av dagstidningskartan 

Rättelse: I en tidigare version av texten uppgavs en felaktig uppgift om antalet personer som prenumererar på en digital morgontidning.