Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-19 05:35

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/digital-nystart-for-stockholm-fashion-week/

Kultur

Digital nystart för Stockholm fashion week

Bild 1 av 7 Skulpturalt hantverk av Amanda Borgfors Mészáros.
Foto: Juöius Bohlin
Bild 2 av 7 Londonbaserade CMMN SWDN visar på Stockholm fashion week för första gången, med inspiration från svensk natur och allmoge.
Foto: Simonas Berukstis
Bild 3 av 7 A Day’s March utökar med damkollektion av designern Behnaz Aram.
Foto: Emil Vilsek
Bild 4 av 7 Rodebjer presenterar en liten kollektion up-cyklade plagg i samarbete med Iggy Jeans.
Foto: Frida Vega Salomonsson
Bild 5 av 7 Skulpturalt hantverk av Amanda Borgfors Mészáros.
Bild 6 av 7 Londonbaserade CMMN SWDN visar på Stockholm fashion week för första gången, med inspiration från svensk natur och allmoge.
Foto: Simonas Berukstis
Bild 7 av 7 Londonbaserade CMMN SWDN visar på Stockholm fashion week för första gången, med inspiration från svensk natur och allmoge.
Foto: Simonas Berukstis

På tisdagen öppnar årets upplaga av Stockholms modevecka. De påkostade catwalkvisningarna och den uppklädda trängseln på cocktailpartyna är ersatta med digitala evenemang öppna för alla. Många ser pandemin som en chans att sänka tempot i modevärlden.

Att visa eller inte visa på catwalken, det är en fråga som har debatterats i modeindustrin i åratal. Lite eller inget har dock hänt, till nu. Den globala pandemin har ställt frågan på sin spets. På kort tid har den skenade visningskarusellen bromsats in och nya digitala och ”fygitala” hybridformat för visningar har ersatt de fysiska visningarna i modets huvudstäder som Paris, Milano och London – och nu även i Stockholm där modeveckan gör comeback efter ett års paus.

När Catarina Midby tillträdde som ny generalsekreterare för branschorganisationen Swedish Fashion association i slutet av förra året blev den första uppgiften att ta fram ett nytt, hållbart koncept för modeveckan. Det gamla upplägget som dragit blickarna till Stockholm som modestad sedan 2005 hade då havererat på grund av en misslyckad sammanslagning mellan ett antal branschorganisationer. 

– Till att börja med var vi helt inställda på att få till stånd en skandinavisk modevecka – en stark gemensam, fysisk destination att resa till för internationella inköpare, i stället för fyra olika, säger hon.

Den naturliga samlingspunkten hade troligen blivit Köpenhamn där det sedan tidigare finns ett antal välbesökta inköpsmässor vid sidan av visningarna. Men, när pandemin kom och satte stopp för idén om en samskandinavisk vecka hamnade fokus i stället på att skapa en digital plattform i Stockholm.

– Inte minst för att vi i Sverige ligger långt fram när det gäller både tech och hållbarhet. Dessutom kändes det viktigare än någonsin att stötta och lyfta fram våra svenska designer efter en tuff vår, säger Catarina Midby.

Programmet för veckan ser lovande ut med många intressanta namn, alltifrån etablerade varumärken som Rodebjer, House of Dagmar, Maria Nilsdotter och CMMN SWDN till uppstickare som A Day’s March, AVAVAV och Amanda Borgfors Mészáros. Dessutom presenteras ett gediget seminarieprogram med inriktning på hållbarhet och mångfald. Samtliga inslag under veckan är öppna för allmänheten.

Men en modevecka utan catwalk, vad blir det? Responsen på de digitala modeveckor som redan hunnit anordnats i Paris, London och Milano under sommaren har varit blandad. Den ökade publika tillgängligheten, mindre resande och intressanta inblickar bakom scenen har lyfts fram på plussidan. Konsensus är dock att den fysiska catwalken och energin som omger den saknas. 

– Det fysiska mötet är viktigt, det går inte att bortse från. För oss handlar modeveckan inte heller bara om det som händer på catwalken utan också om allt som sker runt omkring, om inspirationen från street style och alla som klär upp sig, säger Elles chefredaktör Cia Jansson som hoppas på en fysisk modevecka igen när pandemin är över. 

Samtidigt tycker hon att det är glädjande att modeveckan i Stockholm är tillbaka med en samlad plattform där svenska designer kan visa upp sig i sin naturliga, lokala kontext, om än i digital form. Den här veckan ser hon fram emot nya, kreativa lösningar och idéer när det gäller såväl visningsformat som design.

– Det ska framför allt bli intressant att se hur modeskaparna har bearbetat pandemin i sitt skapande, hur det påverkar looken. Blir det dystopiskt eller hoppfullt? 

För Londonbaserade CMMN SWDN innebär den digitala visningsveckan en välkommen chans att knyta kontakt med den svenska publiken. 

– Vi har redan visat i Paris, men det känns bra att för första gången kunna delta även i Stockholms modevecka, för att betona att vi är ett svenskt modevarumärke. Det känns också extra kul just den här säsongen eftersom kollektionen är inspirerad av en ofrivillig vistelse i Sverige, säger Emma Bakir Hedlund, ena hälften av duon bakom märket.

Hon och Saif Bakir var på semester i Sverige när pandemin bröt ut och blev fast utan möjlighet att ta sig tillbaka till London. De hyrde ett hus i Skåne och gjorde som många andra modeskapare runt om i världen under den gångna våren – de grävde där de stod. 

– Först kom paniken och känslan av jordens undergång, men när vi fick tid att reflektera och började blicka framåt mot nästa vår insåg att vi ville visa upp en positiv, hoppfull bild med vackra färger och handmålade mönster. Inspirationen kommer från naturen som omgav oss i Skåne, svensk allmoge och Carl och Karin Larsson, säger Saif Bakir.

Enligt Catarina Midby kan den snabba omställningen till digitala modeveckor i förlängningen förhoppningsvis även leda till sundare säsongs- och inköpsstrukturer. På modeveckan i Stockholm visar de flesta kollektioner för våren 2021, vissa presenterar höstens look, andra satsar säsongsneutralt eller på specialsamarbeten. 

– Branschen behöver sakta ner och ställa om till en mer hållbar säsongs- och produktionstakt med bättre tajmade leveranser. Det handlar om att plaggen ska levereras i rätt säsong. Att sandalerna levereras på sommaren, inte i januari. Som det är nu levereras kollektionerna alldeles för tidigt, med stora reor och en missvisande prisbild till följd. Med en mer sansad säsongstruktur kan prissättningen bli vettigare, och vi kan återfå en känsla för plaggens verkliga värde, säger Catarina Midby.

Hon har valt att presentera samtliga programpunkter på Stockholms modevecka på engelska.

– Vi vill nå ut globalt. Slå oss för bröstet och visa hur bra svenskt mode är. Jag kan fortfarande se att det kan vara intressant med en gemensam skandinavisk vecka framöver, men vi får göra en utvärdering och se hur vi går vidare. Det är viktigt att lyfta fram det vi är bra på i Sverige. Våra modevarumärken ligger långt fram när det gäller hållbarhet och de står för en unik look – en cool, modern stil som efterfrågas internationellt och som ligger helt rätt i tiden, säger hon. 

 

Ämnen i artikeln

Mode

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt