Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-24 13:53

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/dns-kristina-lindquist-valjer-fem-favoriter-vecka-31/

Kultur

DN:s Kristina Lindquist väljer fem favoriter vecka 31

”When they see us” på Netflix. Foto: Atsushi Nishijima/Netflix

Varje vecka väljer en av DN Kulturs medarbetare fem höjdpunkter ur det aktuella kulturutbudet. I dag: Kristina Lindquist.

1. Album 

”Duel: Porpora and Handel in London”

Giuseppina Bridelli (Arcana

Rivaliteten mellan Nicola Antonio Porpora (1686-1766) och Georg Friedrich Händel (1685-1759) må ha varit konstruerad eller ärligt känd – ur deras gemensamma tid i London föddes i alla händelser verk som triumferar genom seklerna. På sin debutskiva låter mezzosopranen Giuseppina Bridelli – tillsammans med Le Concert de l'Hostel Dieu och dirigenten Franck-Emmanuel Comte – de två barockkompositörerna duellera med stycken ur ”Alcina”, ”Ariodante” och ”Polifemo”. Alla inblandade tycks dessutom gå segrande ur striden – inte minst lyssnaren, som väcks till liv av Bridellis rika, klangfulla och rörliga mezzo. 

 

Foto: Basso CANNARSA/Opale

2. Roman 

”The nickel boys” 

Colson Whitehead (Doubleday

Colson Whitehead följer upp slaveritematiken i ”Den underjordiska järnvägen” med en rakare och mer realistisk roman som tar sin början i 60-talets Florida. Den föräldralöse Elwood Curtis bor hos sin mormor, lyssnar på inspelningar med Martin Luther King och håller sig på den smala vägen – tills ett obetydligt misstag för honom till uppfostringsanstalten The Nickel academy. Runt en sann historia om en mardrömslik plats där unga pojkar utsattes för tortyr och övergrepp – eller bara försvann i omärkta gravar – spinner Whitehead en tät prosa om att välja livsstrategi i en värld som inte vill dig väl. 

 

Maja Lee Langvad Foto: Isak Hoffmeyer

3. Roman 

”Dagar med galopperande hjärtklappning”

Maja Lee Langvad (Övers. Helena Boberg, Ellerströms) 

Fem år efter att den hyllade och uppmärksammade boken ”Hon är arg - Ett vittnesmål om transnationell adoption” (Albert Bonniers förlag, 2016) kom ut i Danmark är författaren Maja Lee Langvad inte längre arg, hon är utmattad. Så blir ”Dagar med galopperande hjärtklappning” en litterär sjukdomsjournal inifrån ett sönderstressat medvetande – men också ett kärleksbrev och en essä om skrivandet som det enda rum som går att befinna sig i. Denna korta och täta bok handlar om priset för att låta sin egen smärta bli till stoff, och vad som händer när omvärlden obevekligt börjar överta tolkningsföreträdet.  

 

”When they see us” Foto: Atsushi Nishijima/Netflix

4. Tv-serie 

”When they see us” 

Ava DuVernay (Netflix

Det finns en mästerligt komponerad scen alldeles tidigt i Ava DuVernays tv-serie om rättsfallet ”The Central Park jogger” som gör att tittaren förstår precis vad det handlar om. Det är sent 80-tal, svarta tonårskillar hänger i parken, någon gruffar lite och alla börjar springa. Plötsligt följer vi jakten via polisradion, och det står klart att i samhällets ögon är de här pojkarna bara en svärm av något ohanterligt farligt – inte människor, inte individer. Så framstår den rasistiska rättsskandal som följer närmast ödesbestämd, oundviklig och framför allt inbyggd i systemet. 

 

Maja Åström och Mattias Lundberg i Fråga musikprofessorn Foto: Sveriges radio

5. Radio 

Fråga musikprofessorn 

Sveriges radio, P2 

Inte förrän i sommar har jag upptäckt detta musikaliska forum i etern, där Maja Åström och Mattias Lundberg svarar på lyssnarfrågor av typen: När blev det egentligen hög status att sjunga höga toner? Heter det H eller B? Eller min favoritfråga hittills: Har olika tonarter olika innebörd? Här diskuteras bland annat det faktum att såväl Mendelssohn som Brahms och Bruckner skrev sina första symfonier i c-moll, och vad detta kan göra med hur de uppfattas – för att inte tala om att dess-dur historiskt har beskrivits som en ”grimaserande” och ”häcklande” tonart. Genomnördigt och vänligt tillgängligt om musikens byggstenar och trivia. 

Kristina Lindquist är medarbetare på DN Kultur. Nästa vecka: Niklas Wahllöf.