Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-19 03:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/dns-kritiker-valjer-fem-favoriter-vecka-21/

Kultur

DN:s kritiker väljer fem favoriter vecka 21

Tre av veckans fem favoriter: Thomas Mann, Phoebe Waller-Bridge och Stellan Skarsgård. Foto: TT/Everett Collection/HBO

Två tv-serier, en podcast, en konstutställning och en bok. Kristofer Ahlström, Johan Hilton, Birgitta Rubin, Nicholas Wennö och Björn Wiman från DN:s kulturredaktion har plockat ut fem aktuella verk som är värda din tid.

DN Text
Sylvasst och älskvärt: ”Fleabag 2”, här med Phoebe Waller-Bridge och Andrew Scott. Foto: TT/Everett Collection

1. Tv-serie. ”Fleabag 2”

 Amazon Prime Video

En girig, perverterad, självisk, apatisk, cynisk, depraverad, moraliskt bankrutt kvinna. Precis så presenterar Phoebe Waller-Bridge sin kärlekskranka antihjältinna i ”Fleabag”. Som tittare vill man också lägga till epitet som ”förtjusande, älskvärd och hjärtskärande”. Andra säsongen rivstartar på en chic art-deco-krog med en överspänd familjemiddag som förvandlas från passivt-aggressiv till öppet våldsbejakande. När Waller-Bridge torkar blodet från näsan, bryter den fjärde väggen och tittar in i kameran: ”Detta är en kärlekshistoria”. Vårens roligaste och mest rörande tv-serie har sylvass dialog, suverän tajmning och träffar rakt i hjärtat. Aj.

Nicholas Wennö

 

Underbart om tv-serier: ”Primetime”. Illustration: Vox

2. Podcast. ”Primetime”

Vox

Sedan tv-serien blev den dominerande kulturformen även för högpannade konsumenter har det pratats om mediet som samhällsspeglande och rent av samhällspåverkande – men sällan konkret hur eller varför. Därför är podcasten ”Primetime” så underbar lyssning, här benas ut exakt vilken inverkan olika tv-serier har haft på politiken och samhället. I skrivande stund finns bara två avsnitt ute – podden utkommer veckovis – men båda bådar gott: hur Aaron Sorkins ”Vita huset” fortfarande svävar över världspolitiken, och hur Kiefer Sutherland-serien ”24” användes som politiska argument i kriget mot terrorn.

Kristofer Ahlström

 

Som en helvetesskildring: ”Chernobyl”, här med Stellan Skarsgård. Foto: HBO

3. Tv-serie. ”Chernobyl”

HBO

HBO:s miniserie om kärnkraftskatastrofen i Tjernobyl 1986 är en nedstigning i helvetet – med bistert skådespel av de svenska stjärnorna Stellan Skarsgård och Daniel Dencik. Alla som har läst Svetlana Aleksijevitjs obarmhärtiga bok ”Bön för Tjernobyl” känner igen sig: härdsmältan, utsattheten och de strålskadade kropparna som upplöses i en blodig sörja – men också helvetet i före detta Sovjetunionen: lögnerna, mörkandet, föraktet för människoliv. Serien är inget debattinlägg men påminner om vad kärnkraftsfrågan i grunden handlar om: det radioaktiva grundämne som bär namnet efter dödsrikets gud och som människan aldrig fullt ut kommer att kunna kontrollera. Läs DN:s recension här. 

Björn Wiman

 

Festlig examenskonst: Konstfacks vårutställning 2019. Foto: Anna Tedestam

4. Utställning. Konstfacks vårutställning 2019

Konstfack, Stockholm

Konstfack fyller 175 år och nog känns lite av feststämningen i årets examensutställning. Ovanligt många av skolans rum har öppnats upp för allmänheten och den vindlande vandringen genom ett pärlband av salar avrundas i källaren. Det vimlar av sällsamma rumsinstallationer, däribland keramikstudenten Anna Tedestams ”The last party”, konststudenten Jesper Thours naivistiska gubbar eller Oscar P Lidgrens ”Herrelös natur”, med vackert snidade, fantasieggande möbelobjekt. Här finns också ovanligt många praktiska lösningar på vår tids behov – med tillvaratagande av allt från kiss till sly, tryggare förlossningar och bättre stekpannor för kvinnor. Läs DN:s recension här. 

Birgitta Rubin

 

Elegant om Europa: Thomas Mann. Foto: TT/Everett Collection

5. Bok. ”4 noveller”, Thomas Mann

Albert Bonniers Förlag

Att Bonniers, lagom till EU-valet, ger ut en nyöversättning av fyra klassiska Thomas Mann-noveller ser nästan ut som en tanke. I avslutande ”Mario och trollkarlen” från 1930 utövar nämligen en diabolisk magiker sin hypnotiska makt över den nationalistiskt sinnade publiken på en badort och har den snart i ett järngrepp. Det är en otroligt elegant novell som förebådar både den stundande europeiska katastrofen och Manns efterföljande ställningstagande mot fascismen. Och som på ett deprimerande vis fått förnyad aktualitet i populismens 2010-tal. Linda Östergaard står för översättningen, efterord av DN:s Björn af Kleen.

Johan Hilton

Läs om förra veckans fem favoriter