Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-20 14:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/dns-kritiker-valjer-fem-favoriter-vecka-34/

Kultur

DN:s kritiker väljer fem favoriter vecka 34

Tre av veckans fem favoriter: Lina Wolff, boken Ålevangeliet och konst av Claude Cahun (här med ”I am in training don’t kiss me”, 1927). Foto: Anders Hansson, AB förlag och Claude Cahun

Vad är bäst just nu? DN Kulturs Kristofer Ahlström, Helena Lindblad, Birgitta Rubin, Maria Schottenius och Björn Wiman väljer verk som är värda din tid.

DN Text
Lina Wolff har skrivit en brutal, burlesk roman. Foto: Anders Hansson och AB förlag

1. Bok

Lina Wolff: ”Köttets tid”

Albert Bonniers förlag 

Efter succén med ”De polyglotta älskarna” som översattes till 17 språk och fick Augustpriset 2016 återkommer nu Lina Wolff med en roman som är brutal, burlesk, satirisk och full av intressanta tolkningsmöjligheter. Inte minst om man gör en läsning utifrån den gnostiska, kristna föreställningen om ljus och ande. I den läran tillhör köttet mörkret och materien, och måste befrias. Men oavsett de undertexterna fungerar romanen utmärkt på ytligare plan. När man vant sig vid de tvära kasten och de absurda skildringarna är det bara att åka med. Glöm inte att andas. Läs DN:s recension här.   

Maria Schottenius

 

Ål värd uppståndelsen: Patrik Svenssons bok. Foto: Jenny Leyman och AB förlag

2. Bok 

Patrik Svensson: ”Ålevangeliet. Berättelsen om världens mest gåtfulla fisk” 

Albert Bonniers förlag

Patrik Svenssons debutbok ”Ålevangeliet” blev berömd redan före utgivningen – såld till rekordbelopp och översatt till ett 30-tal länder. Är den värd uppståndelsen? Svaret är ja. Svensson har skrivit en originell och starkt gripande bok, på samma gång en fängslande exkursion i natur- och kulturhistoria och en djupt personlig berättelse om barndomens ålafiske med pappan vid en sumpig slänt i nordvästra Skåne, där ålen blir en symbol för människans villkor. Motståndslöst sugs man in i ålamörkret och följer författaren tillbaka till hans eget Sargassohav. När vi är framme har den slemmiga fisken förvandlats till en själsfrände. Läs DN:s recension här. 

Björn Wiman

 

Självporträtt med reflektion i spegel, 1928. Foto: Claude Cahun/Jersey Heritage Collections

3. Utställning

Claude Cahun

Mjellby konstmuseum, Halmstad

Claude Cahun återupptäcktes samtidigt som Judith Butlers queerteori slog igenom. Glädjande nog har denna queerikon nu tillägnats en soloutställning på Mjellby konstmuseum, den första i Norden. Hen föddes som Lucy Schwob i Frankrike och var under mellankrigstiden del av Paris surrealistiska kretsar, verksam under den könsneutrala pseudonymen Claude Cahun. Hen var sensationellt tidig med queera uttryck och iscensatt fotografi, och raserade effektivt traditionella könsroller i sina tvetydiga identitets- och genuslekar. Jagad av nazisterna lyckades Cahun ändå behålla sitt fria och fräcka uttryck. Läs DN:s recension här. 

Birgitta Rubin

 

Drömsk tillbakablick: Brad Pitt i ”Once upon a time in Hollywood”. Foto: Stella Pictures

4. Film

”Once upon a time in Hollywood”

Regi: Quentin Tarantino

Filmvärldens främste vintageexpert Quentin Tarantino återvänder till sin barndoms Hollywood med sin mest melankoliska och mysiga film hittills. Leonardo DiCaprio och Brad Pitt gör ett udda radarpar – en avdankad tv-västernstjärna och hans trogna stuntman – som kämpar mot tidens tand. De två huvudrollerna är fiktiva men många andra figurer baseras på reella personer, som Bruce Lee och Steve McQueen liksom Sharon Tate och Roman Polanski. De kärleksfullt återskapade miljöerna, den atmosfärskapande musiken och den precisa dekoren skapar en drömsk känsla där dikt och verklighet flyter samman i en befriande historierevisionistisk sagovärld. Läs DN:s recension här. 

Helena Lindblad

 

Analyserar visionärerna: ”Blank check”. Illustration: Audioboom

5. Podcast

”Blank check”

Audioboom

Ett fåtal auteurer har genom åren lyckats kombinera konstnärlig vision och kommersiell vinst. När så sker brukar Hollywood öppna sina portar och plånböcker. Regissören – det kan vara Tim Burton, Kathryn Bigelow eller Christopher Nolan – ges carte blanche att göra vad hen vill, pengar kastas efter hen, eftersom hen uppenbarligen lyckats hitta en nerv eller tidsanda det går att slå mynt av. Podcasten ”Blank check” har sedan 2016 outtröttligt och initierat överanalyserat filmografierna hos dessa omsvärmade visionärer för att se om de uppfyllde sina löften, eller om deras blanka checkar studsade. Alltid lärorik, mysig och underhållande lyssning.

Kristofer Ahlström