Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Dramatens styrelseordförande: Olyckligt med flera vakanser

Ulrika Årehed Kågström är styrelseordförande på Dramaten.
Ulrika Årehed Kågström är styrelseordförande på Dramaten. Foto: Vilhelm Stokstad / TT

Dramatens styrelseordförande Ulrika Årehed Kågström menar att det är ”olyckligt” med flera vakanser på nyckelpositioner på teatern, säger hon i en intervju med DN.

– Vi är fullt medvetna om att det finns stora utmaningar, säger hon.

DN berättade på torsdagen att fackklubben på Dramaten i veckan kallat till ett extramöte ”med anledning av personalflykten”. Detta efter att flera medarbetare på kort tid, senast personalchefen, sagt upp sig och lämnat teatern. 

Facket förbereder, enligt DN:s uppgifter, både en skrivelse till styrelsen samt en anmälan till Arbetsmiljöverket. Skrivelsen har ännu inte nått styrelsens ordförande, Ulrika Årehed Kågström.

– Jag har så sent som i dag träffat fyra av arbetstagarrepresentanterna i styrelsen. Jag kommer att träffa artistklubbens styrelse på måndag. Jag upplever att vi har en god och konstruktiv dialog med de fackliga företrädarna om Dramatens bästa, säger Ulrika Årehed Kågström.

Enligt uppgifter har ni i styrelsen fått löpande information från personal om att det finns problem. Känner ni till det?

– Ja, och vi tog del av den medarbetarundersökning som gjordes i slutet av förra året. Det är den som ligger till grund bland annat för rekryteringen av en vice vd och vissa andra åtgärder, för att bland annat komma till rätta med sexuella trakasserier och kränkningar i spåren av #tystnadtagning och Metoo-rörelsen. 

Just nu arbetar Dramaten med att tillsätta fyra olika chefstjänster. En viktig position att fylla är, enligt Ulrika Årehed Kågström, är just tjänsten som vice vd. Tanken var att Gunilla Asker skulle ta platsen, men innan hon skulle börja tjänsten i augusti offentliggjordes att hon i stället tagit ett arbete som marknadsdirektör på Ica.

– Tanken på rekryteringen med en vice vd är att kunna ta tillvara Eirik Stubøs ledarskap när de gäller de konstnärliga frågorna och komplettera det med en person med en bred ledarerfarenhet i komplexa organisationer och utveckla Dramaten ytterligare, säger Ulrika Årehed Kågström.

Ni rekryterade en vice vd, men den personen tog en annan tjänst. Varför blev det så?

– Det är djupt olyckligt. Jag har tillsammans med Eirik Stubø hållit i den rekryteringen och det är sånt som händer. Vi har varit väldigt noggranna i rekryteringsprocessen att hitta en erfaren ledare, och då är det också en attraktiv person som råkade få ett erbjudande som var svårt att motstå, vilket jag har full respekt för.

Fler än 15 personer, flera av dem på chefspositioner på bland annat marknads- och kommunikationsavdelningen, har slutat de senaste åren. Kan det fortsätta så här?

– Man ska komma ihåg när man gör stora förändringar, då får det alltid andra effekter. Dels gör man medvetna förändringar där tjänster avvecklas och försvinner. Det leder nästan alltid till att också andra personer börjar söka sig vidare, eller började fundera över och kanske oroa sig för att den tjänst man haft ska försvinna, säger hon och fortsätter:

– Det är också naturligt att det när det kommer nya chefer då blir det förändringar och medarbetare slutar. Det som är olyckligt är att det är vakanser på många nyckelpositioner samtidigt. Det är olyckligt och det måste vi komma tillrätta med.

Vilka åtgärder kan bli aktuella?

– Ur styrelsens perspektiv handlar det om att se om det finns ytterligare saker vi kan göra för att stötta vd och teaterchef i hans uppdrag. 

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.