”Trädgårdsgatan” har premiär på 65 svenska biografer - DN.SE
Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

”Efter att ha kämpat så mycket i motvind fick vi ett kvitto på filmens kvalitet”

Skådespelarna Simon J Berger och Karin Franz Körlof tillsammans med regissören Olof Spaak.
Skådespelarna Simon J Berger och Karin Franz Körlof tillsammans med regissören Olof Spaak. Foto: Lisa Mattisson

När skaparna bakom ”Trädgårdsgatan” inte fick ekonomiskt stöd från Svenska Filminstitutet valde de att gå sin egen väg. Fyra år senare fick de sin revansch. I veckan går det prisbelönade familjedramat upp på 65 biografer runtom i landet.

År 2015 stod filmarbetarna Olof Spaak, Gunnar Järvstad och Sofia Palage inför ett dilemma. Under det senaste året hade de vid två tillfällen sökt utvecklingsstöd hos Svenska Filminstitutet – och fått avslag båda gångerna.

Deras filmmanus kretsade kring Linda och Peter, som dras med missbruksproblem. De har båda varsitt barn från tidigare relationer, och en sommardag flyttar de fyra in i en gammal gård vid havet. En lika kärleksfull som dysfunktionell familjehistoria tar vid. Många år senare träffas de numera vuxna barnen och minns tillbaka på sommaren de tillbringade ihop. 

Berättelsen byggde delvis på producenten Sofie Palages egen bakgrund. Hennes uppväxtgata i Ystad blev projektets titel: ”Trädgårdsgatan.”

Nu närmade sig sommaren, och de tre filmarbetarna ville påbörja inspelningen av filmen. Problemet var att de alltjämt saknade produktionsstöd. De hade visserligen samlat in 200.000 kronor via gräsrotsfinansiering, och regissören Olof Spaak bidrog med ytterligare 120.000 kronor. Dessutom erhöll trion mindre bidrag från filmfonder samt enskilda personer som trodde på projektet. Deras totala budget på 700.000 kronor var dock fortfarande bara en bråkdel av produktionskostnaderna för en vanlig svensk biofilm.

– Det var så klart jättetungt att få avslag från Filminstitutet, säger Olof Spaak. Det är oundvikligt att man börjar fundera: ”Är vår idé tillräckligt bra?” Men vi kom fram till att vi trodde på den här filmen till 100 procent. Vi bestämde oss för att sätta igång och filma med den begränsade budget vi hade. 

Skådespelarna Karin Franz Körlof och Simon J Berger spelar huvudrollerna i ”Trädgårdsgatan”.
Skådespelarna Karin Franz Körlof och Simon J Berger spelar huvudrollerna i ”Trädgårdsgatan”. Foto: Lisa Mattisson

DN träffar regissören samt huvudrollsinnehavarna Karin Franz Körlof och Simon J Berger vid Nobelmuseet i Gamla stan, bara ett stenkast från Trädgårdsgatan i Stockholm. De kliver in i närmsta kafé för att ta skydd från den brännande solen, och Olof Spaak kommer in på hur rollsättningen gick till:  

– Karin och Simon var faktiskt de första vi provfilmade. De läste en scen där deras karaktärer sitter påtända på stranden. Vi älskade deras energi och de kändes helt rätt från början. Ändå provade vi andra skådespelare, många stora namn. Vi kände till slut att vi redan första dagen hittat de som passade bäst för rollerna. 

”Trädgårdsgatan” spelades in i Köpingebro, utanför Ystad. Filmteamet gjorde om ett nedlagt sockerbruk till ett produktionskontor, och Olof Spaak ställde in en tältsäng i ett av rummen. 

– Vanligtvis spelar man in en film under sex till åtta veckor, vi gjorde det på fyra veckor. När vi inte filmade låg jag vaken i tältsängen och planerade inför kommande scener. Allt var ytterst välplanerat och vi arbetade dygnet runt för att det skulle bli så bra som vi ville ha det. 

Karin Franz Körlof, som i fjol blev Guldbaggenominerad för sin roll i ”Den allvarsamma leken”, berättar att Olof Spaak var väldigt tillåtande som regissör. Han förklarade även tidigt förutsättningarna för filmen.

– Han sa: ”Projektet har låg budget och ni kommer få väldigt låg lön, men jag vill att ni ska känna att ni får vara med och forma era roller rent konstnärligt.” Eftersom jag föll för manuset och min rollkaraktär var jag helt med på noterna. Innan vi började spela in hade vi manusmöte där jag kunde komma med mina funderingar, och under inspelning åt vi frukost ihop varje morgon och diskuterade de scener vi skulle filma.

Simon J Berger, Karin Franz Körlof och Olof Spaak
Simon J Berger, Karin Franz Körlof och Olof Spaak Foto: Lisa Mattisson

Inför inspelningen träffade huvudrollsinnehavarna även personer med liknande alkohol- och drogmissbruksproblematik som karaktärerna de skulle spela. 

– Man kom ännu djupare in i rollen, säger Karin Franz Körlof. En kvinna vi träffade hade levt i beroendeställning till personer, och sålt sex i utbyte mot droger och pengar. För henne var detta inte prostitution, utan en form av byteshandel. Att de stillade varandras begär. 

Hur gestaltar man de erfarenheterna på bioduken?

– Efter att ha tagit del av hennes erfarenheter förstod jag att det var viktigt att jag inte får lägga på ett lager av lidande och sentimentalitet. Under inspelningen försökte jag i stället skildra hur det levnadssättet är en del av karaktärens vardag. Det är så lätt att man spelar: ”Åh, nu tycker jag det är så jobbigt, så jobbigt.” Det lidandet försökte jag hålla mig borta från. 

Simon J Berger, känd från ”Upp till kamp” samt ”Torka aldrig tårar utan handskar”, säger att han under sina yrkesår alltid sökt sig till rollkaraktärer som skiljer sig från hans egen personlighet. 

– Att skildra något långt utanför sig själv är utmanande och väldigt intressant. Gestaltningen sker i skärningspunkten mellan research och föreställningsförmåga. Och eftersom man aldrig sett en researchvideo som visar en människa som beter sig exakt som ens rollfigur, i exakt samma situationer, måste man addera någonting. Genom att para ihop research med föreställningsförmåga formas en verklig person, och det är väldigt intressant. 

Simon J Berger fortsätter med att berätta om filmens bildspråk, som innehåller flera långa scener där kameran mer eller mindre är fast, på stativ.  

– Det finns en sorts naturlag när man gör film som är att du kan göra en tagning som är skit, skit, skit, guld, skit, skit – och det kan fortfarande vara en jättebra tagning, eftersom man kan plocka ut det som blev guld. Eftersom vi filmade så långa tagningar funkar inte det. Därför var alla i bild tvungna att prestera på topp samtidigt. Den typen av bildspråk påverkar ofta vilken sorts stämning det blir i scenen. 

Karin Franz Körlof flikar in:

– I andra produktioner kan det vara så att ljussättning för en viss kamerainställning kan ta jättelång tid, och då har man kanske fem olika versioner kvar att filma. Nu var det så att allt redan var riggat, och vi slapp all dötid. Vi kunde hålla fokus uppe och sedan spela scenen om och om igen, tills Olof var nöjd. 

Simon J Berger och Karin Franz Körlof.
Simon J Berger och Karin Franz Körlof. Foto: Lisa Mattisson, Lisa Mattisson

Efter inspelningen sommaren 2015 påbörjade Olof Spaak filmens efterarbete: ljudläggning, eftersynk, digitala effekter, färger och mättnad … Projektets knappa budget resulterade i att arbetet drog ut på tiden. Först två år senare var ”Trädgårdsgatan” helt klar. 

Kort därefter skickade skaparna in filmen till Svenska Filminstitutets utlandsavdelning, en enhet som arbetar med att öka exporten av svensk film internationellt. Filminstitutet meddelade att de ville satsa på ”Trädgårdsgatan”. Strax därpå visades filmen på italienska filmfestivalen Giffoni – och vann pris i kategorin bästa film. 

– Det var en helt fantastisk känsla, säger regissören Olof Spaak. Efter att ha kämpat så mycket i motvind under alla dessa år fick vi till slut kvitto på att filmen håller hög kvalitet.

I samband med detta såldes ”Trädgårdsgatan” in till en distributör, och den 3 augusti har filmen premiär på 65 biografer runtom i hela landet.   

– Det finns ju ett gammalt talesätt som lyder att filmen inte är klar förrän den når den stora publiken, säger Simon J Berger. Man kan se en film på kammaren hur många gånger som helst, men man ser bara komponenterna, inte helheten. Det är först när filmen speglas i publikens ögon som den känns helt färdig. Och det är så skönt att den nu äntligen ska få göra det.

”Trädgårdsgatan”

”Trädgårdsgatan” handlar om Peter och Linda, som båda är fast i missbruk. De har varsitt barn från tidigare relationer och under en sommar lever de alla tillsammans som en familj, en period som påverkar barnen Elin och Eric helt olika. 

Filmens kvinnliga huvudperson spelas av Karin Franz Körlof, som bland annat synts i tv-serierna ”Vår tid är nu” och ”Blå ögon”. För sin roll i långfilmen ”Den allvarsamma leken” blev hon 2017 nominerad till en Guldbagge för bästa kvinnliga huvudroll.

Den manliga huvudrollsfiguren spelas av Simon J Berger, känd från bland annat ”Torka aldrig tårar utan handskar”, ”Upp till kamp” och ”Call girl”. 

Barnen Elin och Eric spelas av Nike Ringqvist och Emil Algpeus. När de växt upp spelas de av Linda Molin samt Lukas Olde Monnikhof.

”Trädgårdsgatan” har biopremiär den 3 augusti. 

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.