Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Ekonomisk kris för Scenkonstmuseet efter sushiskadestånd

Bilder från tidigare utställningar på Scenkonstmuseet.
Bilder från tidigare utställningar på Scenkonstmuseet. Foto: Noella Johansson / TT

Statens musikverk anses ha brutit mot reglerna när man sade upp avtalet med en sushirestaurang vid Scenkonstmuseet.

Efter hot om stämning kom parterna fram till en överenskommelse. Myndigheten betalar under året 2,8 miljoner kronor i skadestånd.

– Det är mycket pengar och något vi måste spara in de kommande åren, säger Gerhard Kunosson, ställföreträdande generaldirektör på Statens musikverk till DN.

Konflikten har handlat om en sushirestaurang som tidigare låg i byggnaden Kronobageriet, i anslutning till Musik- och teatermuseet i centrala Stockholm. 2014 stängde museet för renovering för att tidigare i år återöppna under det nya namnet Scenkonstmuseet.

Mitt under renoveringsperioden, i februari 2015, sade Statens musikverk upp avtalet med sushirestaurangen. Kort tid därefter lämnade restaurangen byggnaden – men ägarna ansåg att myndigheten brutit mot rådande hyresavtal och rätten till besittningsskydd.

Ägarna till restaurangen varslade då om att stämma Statens musikverk, om inte parterna nådde fram till en uppgörelse. Statens musikverk ansåg att man inte brutit mot reglerna, men efter långa förhandlingar kom parterna tidigare i år överens om en uppgörelse.

Månatligen mellan mars och december i år betalar därför Statens musikverk 280 000 kronor till restaurangägarna. Den totala summan, som av båda parter betraktas som skadestånd, uppgår till 2,8 miljoner kronor.

Gerhard Kunosson berättar att man fört diskussioner om hyresavtalet under flera år. Förlikningen skrevs under av ordinarie generaldirektör, Stina Westerberg (som just nu är tjänstledig) – men kontraktet med restauratören upprättades före hennes tid vid myndigheten, enligt Kunosson.

– Då, när kontraktet skrevs, tänkte man kanske inte på att museet kommer att behöva stängas och att det då kan uppstå problem med besittningsskyddet, säger Kunosson.

Vad var det egentligen som orsakade det här?

– När museet stängdes för renovering kunde restauratören inte ha sin verksamhet där. Det fattades bland annat el, vatten och avlopp. Det orsakar ju någon form av skada för deras verksamhet, något man har mött med det här beloppet.

I en rapport från Statens musikverk, som skickats till Kulturdepartementet, skriver myndigheten: ”Förlikningen gör att vi inte behöver gå in i en långdragen rättsprocess där utfallet bedömdes kunna riskera att bli att ännu högre”.

– Jag vet inte hur det hade kunnat gå, men långa processer kostar också oerhört mycket pengar. Vi har sneglat på andra fall där man har blivit tvungna att betala betydligt högre belopp, säger Gerhard Kunosson.

Skadeståndet har medfört en ekonomisk smäll för Scenkonstmuseet. Sex månader efter att museet öppnat beskrivs den ekonomiska situationen som ”mer ansträngd än vi kunnat förutspå”, står att läsa i rapporten från Statens musikverk. Nästa vecka presenterar Scenkonstmuseet en ekonomisk prognos, uppger museichefen Daniel Wetterskog för DN.

– Det är mycket pengar och något vi måste spara in de kommande åren säger Gerhard Kunosson om skadeståndet och fortsätter:

– Vi har en gemensam penningpåse på myndigheten med olika avdelningar. Vi får se hur vi i ledningsgruppen hanterar det här, och hur det slår på intäkter och kostnader.

Förklaringen till att Scenkonsmuseets nått ett sämre resultat än förväntat är, förutom skadeståndet. att man inte nått målet för antal besökare, 7 000 färre besök än förväntat har registrerats fram till och med juli. Dessutom har museet ännu inte fått någon extern finansiering av sin basutställning, som i stället får betalas med hjälp av lån från Riksgälden, skriver Statens musikverk i rapporten.

Museet har inte heller lyckats få någon ny restauratör på plats i de nya restauranglokalerna. Detta beror, enligt Statens musikverk, på att det är ”mycket problematiskt” att lösa ”angelägna el- och ventilationsfrågor” i lokalerna, som betraktas ha högt kulturhistoriskt värde.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.