Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-03-06 15:53

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/en-bade-mystisk-och-metodisk-pionjargarning/

Konstrecensioner

En både mystisk och metodisk pionjärgärning

Bild 1 av 9 Vy från utställningen ”Hilma af Klint - konstnär, forskare, medium”.
Foto: Helene Toresdotter
Bild 2 av 9 Vy från utställningen ”Hilma af Klint - konstnär, forskare, medium”.
Foto: Helene Toresdotter
Bild 3 av 9 Hilma af Klint, ”Urkaos”, grupp I, nr 15. 1906–1907.
Foto: Albin Dahlström
Bild 4 av 9 Hilma af Klint, ”Svanen, nr 1”, serie SUW/UW, grupp IX/SUW, 1915.
Foto: Albin Dahlström
Bild 5 av 9 Hilma af Klint, ”Duvan, nr 1”, 1915.
Foto: Albin Dahlström
Bild 6 av 9 Hilma af Klint, ”Kunskapens träd, nr 3”, 1915
Foto: Albin Dahlström
Bild 7 av 9 Hilma af Klints akvarell ”Parsifal, nr 117”, grupp III, 1916
Foto: Stiftelsen Hilma af Klints Verk
Bild 8 av 9 Bokomslag
Foto: Andreas Lisstrand
Bild 9 av 9
Foto: Andreas Lisstrand

Moderna museet öppnar på tisdag en ny, stor utställning tillägnad konstpionjären Hilma af Klint, denna gång i Malmö. Fokuset på hennes symbolik och metodiska arbete är fruktbart – men kan inte förklara konstens magi, tycker Birgitta Rubin.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in