Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-05-21 15:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/en-bade-mystisk-och-metodisk-pionjargarning/

KONSTRECENSIONER

En både mystisk och metodisk pionjärgärning

Bild 1 av 9 Vy från utställningen ”Hilma af Klint - konstnär, forskare, medium”.
Foto: Helene Toresdotter
Bild 2 av 9 Vy från utställningen ”Hilma af Klint - konstnär, forskare, medium”.
Foto: Helene Toresdotter
Bild 3 av 9 Hilma af Klint, ”Urkaos”, grupp I, nr 15. 1906–1907.
Foto: Albin Dahlström
Bild 4 av 9 Hilma af Klint, ”Svanen, nr 1”, serie SUW/UW, grupp IX/SUW, 1915.
Foto: Albin Dahlström
Bild 5 av 9 Hilma af Klint, ”Duvan, nr 1”, 1915.
Foto: Albin Dahlström
Bild 6 av 9 Hilma af Klint, ”Kunskapens träd, nr 3”, 1915
Foto: Albin Dahlström
Bild 7 av 9 Hilma af Klints akvarell ”Parsifal, nr 117”, grupp III, 1916
Foto: Stiftelsen Hilma af Klints Verk
Bild 8 av 9 Bokomslag
Foto: Andreas Lisstrand
Bild 9 av 9
Foto: Andreas Lisstrand

Moderna museet öppnar på tisdag en ny, stor utställning tillägnad konstpionjären Hilma af Klint, denna gång i Malmö. Fokuset på hennes symbolik och metodiska arbete är fruktbart – men kan inte förklara konstens magi, tycker Birgitta Rubin.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in