Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-02 02:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/en-kvinnas-val-visar-vagen-for-saudiska-kvinnor/

Filmrecensioner

”En kvinnas val” visar vägen för saudiska kvinnor

Nora al Awadh i ”En kvinnas val”.
Nora al Awadh i ”En kvinnas val”. Foto: Folkets Bio

Haifaa al Mansour är äntligen tillbaka hemma i Saudiarabien med den sortens anspråkslösa vardagsdrama hon behärskar bäst. ”En kvinnas val” förmedlar hopp för en ny generation saudiska kvinnor på ett vackert sätt. 

Jag har länge haft Snapchat utan att riktigt sätta mig in i hur appen fungerar. Men häromkvällen guidade dottern mig runt och visade en kartfunktion som jag missat. Här och där dök enstaka användare upp. Men på ett ställe i världen, markerat som ett glödgande eldklot, var aktiviteten skyhög och det var Saudiarabien.

För mig var det som att falla ner i ett kaninhål där män i ghutra i realtid rökte vattenpipa, var på bröllop, körde bil och la ut snapshots från en helt vanlig dag i Mecka. Det gick inte att sluta titta och när Saudiarabiens första kvinnliga regissör nu återvänder till sitt hemland för att göra film uppstår precis samma kittlande känsla av att få kika in genom nyckelhålet till en sluten värld.

I centrum står Maryam som arbetar som läkare vid ett nedgånget sjukhus och lever med sin ensamstående pappa och två systrar. Han har fostrat sina flickor till självständiga människor och känner sig därför trygg med att lämna dem hemma medan han åker på turné (han spelar den allra ljuvligaste oud-musik). Han är visserligen man, men som musiker utkämpar han sitt eget krig mot de islamister som hotar att döda honom för att han spelar offentligt med sin orkester. 

Huvudfokus ligger dock på systrarna, särskilt Maryam som snubblar in i en kommunalvalskampanj med löfte om att asfaltera vägen till akutsjukhuset. Ingen, varken traktens män eller kvinnor, tar dock en kvinnlig kandidat på allvar och det blir en hård kamp för Maryam att göra sin röst hörd. 

Alla tre kvinnliga huvudrollsinnehavare bidrar med en air av klassisk Hollywood tack vare sin svala, intelligenta utstrålning.

Det är åtta år sedan Haifaa al Mansour gjorde ”Den gröna cykeln”. Då fick hon inte ens lämna bilen när hon regisserade men sedan ett år tillbaka får kvinnor i Saudiarabien köra bil. Och det är dessa, förändringens vindar, som al Mansour försöker fånga upp i sin filmduk. I början spelar till exempel Nora al Awadh i niqab, i sin första kampanjvideo är hon helt täckt, för att sedan successivt avslöja alltmer av sitt ansikte som en slags metafor för Maryams uppvaknande. 

Ur ”En kvinnas val”.
Ur ”En kvinnas val”. Foto: Folkets Bio

Alla tre kvinnliga huvudrollsinnehavare bidrar med en air av klassisk Hollywood tack vare sin svala, intelligenta utstrålning. Den ljuvliga beskrivningen av de tre systrarnas lojalitet med varandra påminner om en rysk roman. Deras far framställs som en inkännande, icke auktoritär, person som trots visst hjärtflimmer står emot omgivningens krav på att hans flickor ska rätta sig i ledet. Över huvud taget är porträtten av såväl män som kvinnor inkännande och nyanserade. 

Filmen tar också tid på sig att förklara missförhållandena. Det är inte utan att det finns en viss galghumor när de problem som uppstår i ett könsseparatistiskt samhälle beskrivs. Som när en manlig patient hellre vill bli behandlad av de manliga sjukskötarna än en kvinnlig läkare och blir feldiagnostiserad. När han väl ger med sig vill han bli sövd för att att inte vara vid medvetande när hon tar i honom. 

Efter sin utflykt utomlands (med bland annat ”Mary Shelley”, 2017) är al Mansour äntligen tillbaka i det anspråkslösa drama hon behärskar allra bäst. Mer än så behövs ju inte när vardagen redan innehåller en sådan dramatik; en dag på kliniken för en kvinnlig läkare, att skaffa tillstånd för en utlandsresa, kontrasten mellan livet utanför och innanför hemmets murar och utrymmet i bilen som en bubbla av frihet i en annars inskränkt tillvaro. 

”En kvinnas val” pekar så vackert ut vägen framåt och förmedlar hoppet om att en ny generation saudiska kvinnor, precis som Maryam, ska tillåtas vara allt, det vill säga självständiga, ambitiösa, yrkesverksamma människor och politiska varelser i sin egen rätt. 

Se mer. Tre andra saudiska filmer: ”Den gröna cykeln” (2012), romantiska komedin ”Barakah meets Barakah” (2016), science fiction-filmen ”Predicament in sight” (2017).

Läs fler filmrecensioner i DN