Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-09 04:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/ett-flodande-fascinerande-akvarellmaleri/

Konstrecensioner

Fredrik Söderberg imponerar på Akvarellmuseet

Bild 1 av 3 Fredrik Söderberg, ”Diptych - Das haus C.G. Jung & Der traum V”, 2013
Foto: Akvarellmuseet
Bild 2 av 3 Fredrik Söderberg, ”C.G. Jung Portrait”, 2013
Foto: Akvarellmuseet
Bild 3 av 3 Fredrik Söderberg, Sun and Steel, 2018
Foto: Akvarellmuseet

Den skicklige akvarellmålaren Fredrik Söderberg är aktuell med en retrospektiv utställning på Akvarellmuseet i Skärhamn. Karin Faxén Sporrong imponeras av hans myllrande symbolism och detaljrikedom.

Vem var Carl Gustav Jung? En klok farbror? Eller en en joker, en dubbelnatur, vars göranden i Tredje Riket aldrig klarlagts ordentligt? På porträttet som visas i Fredrik Söderbergs stora separatutställning på Nordiska Akvarellmuseet är den moderna psykiatrins maestro avbildad mot en bakgrund av ett välorganiserat undermedvetet: välkammad, underfundigt småleende, omgiven av växtformer i jugendstil. 

Utställningen i Skärhamn visar ett urval av Fredrik Söderbergs akvarellmålningar från ett drygt decennium och ger en inblick i ett flödande, kalejdoskopiskt konstnärskap. Jag dröjer länge framför monumentala målningar med en sanslöst myllrande symbolism och detaljrikedom. Här finns porträtt av inflytelserika personligheter ur den västerländska historien, nyandliga mönsterbyggen och utsökta arkitekturbilder av ikoniska, modernistiska byggnader, kompletterat av abstrakta färgfältsmålningar och meditativa rymder. 

Utsökt är ordet: när jag vandrar runt hör jag flera gånger andra besökare utstöta utrop av beundran: det är hantverket som imponerar. Fredrik Söderberg arbetar i serier, diptyker och sviter. Han hämtar sina motivvärldar ur det förflutna; mytologiska och mystiska symboler och gestalter, liksom åtskilliga konsthistoriska referenser.

Utställningen är en labyrintisk, visuell fest som stundtals blir utmattande och svårnavigerad. Men porträttet av den schweiziske psykiatrikern är en välgörande, fast punkt. Också innehållsmässigt: många verk gestaltar Jungs idéer, inte minst om det kollektiva undermedvetna.

Jag fastnar särskilt framför den stora sviten ”Back to nature in Germany” från 2015. Motiven härrör från det sena 1800-talets tyska kulturströmning Lebensreform – en plattform för dåtidens intellektuella i Europa - som omfamnade ett återvändande till naturen, med välkänd återklang i nazismens naturdyrkan. Motivens dubbelhet förstärks av det flödigt oskarpa akvarellmediet: en fundersam Rudolf Steiner blickar mer melankoliskt än vanligt in i kameran, skolpojkar kring ett bokbål är lika fyllda av lycka och upphetsning som av pubertal osäkerhet. 

Utställningen i Skärhamn ger en generös inblick i ett av den svenska samtidskonstens mest fascinerande konstnärskap. Den är en mystisk fest för ögat; ingen information ges om motiv eller titlar i salarna. Det är medvetet. För likt en samtidskonstens särling tycks Fredrik Söderberg värja sig inför allt vad förenkling, trend och kategorisering heter.